Astma ja liikunta

Pidä astman avaava lääke mukana liikuntapaikalle lähtiessäsi.

Astma ja liikunta

Liikunta on lääkettä astmaatikolle. Monet astmaatikot arastelevat liikkumista astmaoireiden pelossa. Pelko on kuitenkin turhaa, mikäli astma on tasapainossa. Sopiva liikunta parantaa peruskuntoa, vähentää rasitusperäisiä hengitystieoireita ja jopa estää sairauden etenemistä.

Liikunta on yksi tehokkaimmista keinoista edistää terveyttä ja ylläpitää toimintakykyä. Liikunnan avulla voidaan ehkäistä monia sairauksia ja lievittää jo olemassa olevien sairauksien oireita. Oikeanlainen liikunta myös tehostaa elimistön puolustusreaktioita.

Säännöllisellä liikunnalla on suotuisia vaikutuksia mielenterveyteen ja henkiseen hyvinvointiin. Liikunnan puute on yhteydessä huonoon unen laatuun ja päiväaikaiseen väsymykseen. Fyysisesti aktiiviset ihmiset hallitsevat stressin paremmin kuin vähän liikkuvat. Liikunta parantaa mielialaa ja torjuu masennusta.

Viimeaikaiset tutkimukset osoittavat, että säännöllinen liikunta parantaa astmaa sairastavan suorituskykyä ja elämänlaatua. Liikunnan harrastamisella on positiivisia vaikutuksia hengityselimistön lisäksi myös immuunijärjestelmään.

Miten liikkeelle?

Astmaatikon kannalta yksilölliset liikuntavalinnat ovat ensiarvoisen tärkeitä. Sopivan liikuntamuodon löytämisen tulee lähteä omista mieltymyksistä ja terveydentilasta. Useimmat liikuntalajit sopivat astmaatikolle, poikkeuksina sukeltaminen, vuorikiipeily ja laskuvarjohyppy.

Aloittelijan kannattaa aloittaa liikkuminen maltillisesti. Aina ennen jokaista liikuntakertaa on tarpeellista tehdä noin 10-20 minuutin pituinen alkulämmittely, joka valmistaa mm. keuhkot tulevaan suoritukseen. Alkulämmittelyn edetessä ja sen jälkeen itse harjoituksessa liikunnan kuormittavuutta voidaan lisätä. Avaavaa lääkettä voi ottaa ennakoivasti jo ennen liikkumisen aloittamista. Virusinfektioiden aikana ja niiden jälkeen on syytä pitää taukoa liikunnasta. Toipumiseen on syytä varata kaksi kertaa se aika, mikä meni sairastamiseen.

Liikkuessa myös ympäristön vaikutukset on syytä ottaa huomioon. Voimakkaimman siitepölykauden ja kovien pakkasten aikaan on usein parempi liikkua sisätiloissa. Pakkaselta suojaavat hengitysilman lämmittimet vähentävät hengästymisen limakalvoja kuivattavaa vaikutusta ja helpottavat ulkona liikkumista. Hengitysilman lämmittimiä voi käyttää, kun lämpötila putoaa alle kuuden pakkasasteen. Katupölyn haittavaikutuksia voi vähentää hengityssuojaimen avulla ja välttämällä liikkumista vilkkaasti liikennöityjen teiden läheisyydessä.
 

Muistilista
1. Liikunta on osa astmaatikon omahoitoa
2. Valitse lajisi mieltymystesi ja terveydentilasi mukaan
3. Aloittelija, aloita liikkuminen maltillisesti
4. Tee alkulämmittely ennen jokaista liikuntakertaa
5. Pidä avaavat lääkkeet liikunnassa mukana ja ota niitä tarvittaessa jo ennen harjoitusta
6. Ota huomioon ympäristön vaikutukset
7. Lähde rohkeasti liikkeelle!
 


Ohjevideo: hengitysilman lämmittimen käyttö


Lisää tietoa astmasta Astma -oppaastamme.
Astmalapsi liikkuu -opas ohjeistaa liikkumaan astmaattisen lapsen näkökulmasta.
Astma-osion etusivulle.

Astma ja liikunta -aiheinen mediatiedote 2015.


Tämä tieto on tuotettu jäsenmaksuilla. Liity jäseneksi!