Mitä tietoa etsit?
Allerginen asiakas ravintolassa

Allerginen asiakas ravintolassa

Ruoka-allergisen on tärkeää kertoa ravintolahenkilökunnalle, mitä oma allergia tarkoittaa. Yhtä tärkeää on, että ravintolahenkilökunta on perehtynyt turvalliseen ruuanvalmistukseen allergikoille.

Ravintolaan on hyvä ottaa mukaan erillinen ruoka-allergiasta kertova paperi (lista), jonka tarjoilija voi toimittaa kokille ruokailun turvallisuuden varmistamiseksi. Hyvä käytäntö on myös ilmoittaa allergioista etukäteen jo pöytää varatessa. Ravintolahenkilökunta saattaa vaihtua usein, ja siksi tarjoilijan allergia-alan asiantuntemukseen ei voi luottaa. Ruokailijan on hyvä itse varmistaa, että oikea tieto menee keittiöön saakka.Tarvittaessa pyydetään kokki paikalle väärinkäsitysten välttämiseksi.

Allergiaruokavaliot asettavat ruoan valmistajille ja keittiöille suuret vaatimukset. Siksi on tärkeää, että allerginen kertoo joukkoruokailutilanteissa vain niistä ruoka-aineista, jotka allergioiden hoitoon perehtynyt lääkäri on varmistanut. Jos ruoan valmistajalle on ilmoitettu porkkana-allergia, se johtaa porkkanan tarpeettomaan poistamiseen kaikissa muodoissaan, vaikka rajoitus koskisi vain raakaa porkkanaa. Allergisen on syytä karsia ruoasta vain todellisen ja merkittävän oireen aiheuttaneet aineet, olipa kyseessä itse valmistettu ruoka tai joukkoruokailu.
 

Lue myös

Ohjeita elintarvikealan ammattilaisille
Kontaminaatio

Sivua päivitetty: 28.4.2020