Allerginen asiakas ravintolassa

Allerginen asiakas ravintolassa

Allergisen asiakkaan hyvää palvelua on että ruoka-allergioista ei tehdä suurta numeroa. Kuuntelemalla ja sujuvalla tiedonkululla mahdollistetaan miellyttävä ja turvallinen ruokailukokemus ruoka-allergiselle.

Kodin ulkopuolella ruokaillessa, esimerkiksi ravintolassa tai kahvilassa, allerginen henkilö on henkilökunnan ammattitaidon varassa. Kuuntelu, asioiden varmistaminen ja sujuva tiedonkulku tekevät kokemuksesta miellyttävän ja turvallisen allergiselle asiakkaalle. Hyvä käytäntö on informoida ravintolaa ruoka-allergioista jo etukäteen pöytää varatessa. Ravintolaan tai kahvilaan saapuessa henkilökunnalle kannattaa kertoa allergioista sekä suullisesti mutta tarvittaessa voi olla hyvä pitää mukanaan erillistä listaa, jonka tarjoilija voi viedä kokille keittiöön ruokailun turvallisuuden varmistamiseksi. Ruokailijan on hyvä itse varmistaa, että oikea tieto menee keittiöön saakka. Sekä ruokaa tilatessa että ruoan tullessa pöytään kannattaa vielä muistuttaa allergioista.

Allergiaruokavaliot vaativat keittiöhenkilökunnalta tarkkuutta ja huolellisuutta. Allergioita ei saa vähätellä tai kyseenalaistaa. Erittäin vaikeissa allergioissa on tärkeää, että henkilökunta kiinnittää huomiota ruoanvalmistusprosessiin palveluketjun alusta loppuun. Allergeenikontaminaation välttäminen on tärkeää ja se alkaa tiedonkulusta salihenkilökunnan ja kokin välillä, jatkuu ruoanvalmistusprosessiin mutta kattaa myös henkilökunnan hygieniaolosuhteet eli käsienpesun sekä pöytäpintojen ja työskentelyvälineiden puhtauden. 

Allergiamerkinnät ravintoloissa ja kahviloissa

Elintarviketietoasetuksessa (EU N:o 1169/2011) määritellään 14 allergeenia, joista on ilmoitettava pakkaamattomista elintarvikkeista:

  • viljat, gluteeni
  • maito, laktoosi
  • kananmuna
  • pähkinät 
  • maapähkinä 
  • seesaminsiemenet
  • kala
  • äyriäiset 
  • nilviäiset
  • selleri
  • sinappi
  • soija
  • lupiini
  • sulfiitti, rikkioksidi

 

Tarjottavista ruuista tulee olla saatavilla tieto EU:n määrittelemistä 14 allergiaa ja intoleranssia aiheuttavista ainesosista. Tieto voi löytyä seinältä, menulta tai tarjottavan ruuan vierestä. Tarjottavasta ruoasta annettava seuraavat tiedot: elintarvikkeen nimi, allergiaa ja intoleransseja aiheuttavat aineet ja tuotteet. Tarjoilupaikassa voidaan antaa myös ilmoitus siitä, mistä kyseisen tiedon saa.

Myös muut kuin asetuksessa mainitut 14 ainesosaa saattavat aiheuttaa allergisia reaktioita. Allergia-, iho- ja astmaliitto toivookin, että ruoka-annosten kaikista ainesosista olisi tieto saatavilla.

Olemme toteuttaneet yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, Ruokaviraston, MaRa ry:n ja Päivittäistavarakauppa ry:n kanssa julisteen, jossa esitetään ilmoitettavat 14 allergeenia sekä esimerkkejä elintarvikkeista, jotka sisältävät mainittuja allergeeneja.

Lataa tulostettava lista: 14 allergeenia (PDF)

Tutustu Ruoka-allergisena kahvilassa -kyselyn tuloksiin (PDF)

Lue myös Allergia-, iho- ja astmaliiton kannanotto allergisen ruokailusta ravintolassa (PDF)

Lue myös

Ruoka-allergia ja ulkomaan matka

Ohjeita elintarvikealan ammattilaisille
Kontaminaatio

Sivua päivitetty: 11.10.2023