15.2.2016

Allergia- ja Astmaliitto ry yhdessä Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys ry:n kanssa otti kantaa ruoka-allergeenimerkintöjen tarkentamiseksi. Kannanotto osoitettiin maa- ja metsätalousministeriön ruokaosastolle. Maa- ja metsätalousministeriö antoi asetuksen elintarviketietojen antamisesta kuluttajille 1.4.2015.

Kannanotto ruoka-allergeenimerkintöjen tarkentamiseksi
Allergia- ja Astmaliitto ry edustaa allergiasta, astmasta ja atopiasta kärsiviä ihmisiä. Liitto edustaa 34 jäsenyhdistyksensä kautta lähes 20 000 allergista, astmaatikkoa ja atooppista suomalaista. Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys ry on ruoka-allergioihin erikoistunut Allergia- ja Astmaliitto ry:n jäsenyhdistys.

Asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille tuli voimaan 1.4.2015. Asetuksen mukaan ravintoloiden on ilmoitettava asiakkailleen ruoan sisältämistä yleisistä allergeeneistä. Ilmoitustavaksi riittää helposti havaittava, selkeä ilmoitus siitä, että tiedot ovat saatavissa pyydettäessä henkilökunnalta tai että tiedot ovat kuluttajan saatavissa kirjallisessa tai elektronisessa muodossa ennen ostopäätöksen tekoa ja että tiedot ovat kirjallisessa tai elektronisessa muodossa elintarvikkeen luovutuspaikassa henkilökunnan ja valvontaviranomaisten helposti saatavilla.

Allergia- ja Astmaliitto ry pyytää asetuksen tarkentamista saamansa palautteen perusteella. Pakkaamattoman ruoan myyjiltä tulee edellyttää allergeenien ilmoittamista tarkemmin kuin yleisellä A-merkinnällä, joka voi viitata mihin tahansa pakkausmerkintälaissa mainitusta 14 eri ruoka-aineesta tai kaikkiin muihinkin ruoka-aineisiin. Yleisesti allergeeneihin viittaava merkintä edellyttää allergiselta lisäselvittelyä ruoan sisällöstä. Se vaikeuttaa sujuvaa asiointia ravintolassa ja osa kokee lisäselvittelyt myös sosiaalisesti kiusallisina. Ravintolahenkilökunnan suullisesti antamaan tietoon ei myöskään aina luoteta.

Ehdotamme kohteliaimmin, että pakkaamattoman ruoan myynnin yhteydessä edellytettäisiin ilmoitusta vähintään niistä yleisesti allergisoivista ruoan ainesosista, jotka pitää näkyä myös pakkausmerkinnöissä.

- Gluteenia sisältävät viljat eli vehnä (kuten speltti ja kova vehnä (khorasan), ruis, ohra, kaura tai niiden hybridikannat ja viljatuotteet
- äyriäiset ja äyriäistuotteet
- kananmunat ja munatuotteet
- kalat ja kalatuotteet
- maapähkinät ja maapähkinätuotteet
- soijapavut  ja soijapaputuotteet
- pähkinät: manteli, hassel-, saksan-, cashew-, pekaani-,para-, pistaasi-,  macadamia- ja queensland pähkinä sekä pähkinätuotteet
- maito ja maitovalmisteet
- selleri ja sellerituotteet
- sinappi ja sinappituotteet
- seesaminsiemenet ja seesaminsiementuotteet
- lupiini ja lupiinituotteet
- nilviäiset ja nilviäistuotteet (etenat, simpukat, mustekalat ym.)
- rikkidioksidi ja sulfiitti, joiden pitoisuudet ovat yli 10 mg/kg tai 10 ml/l SO2:na ilmaistuna

Allergia- ja Astmaliitto ry,
Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys ry