Alopecia ja liikunta

Liikunta on tärkeää jokaiselle ja sen terveysvaikutukset ovat kiistattomia. Myös alopeciassa liikuntaa voidaan harrastaa monipuolisesti eri liikuntalajeja seuraavien vinkkien avulla.

Alopeciassa hankaluuksia liikkumisessa voi aiheuttaa peruukki, joka saattaa tuntua kuumalta jo ilman liikkumista. Peruukin pohjaan kannattaakin kiinnittää huomiota, sillä niiden valmistusmateriaalit ovat erilaisia ja ne voivat siten vaikuttaa päänahan hikoilun määrään. Monien sairastuneiden kokemusten mukaan aitohiusperuukit tuntuvat usein hengittävämmiltä kuin muut vaihtoehdot.

Peruukki voi aiheuttaa hankaluuksia tietyissä liikuntalajeissa. Esimerkiksi kovatehoisessa liikunnassa tai liikkeissä, joissa ollaan pää alaspäin, voi peruukki irrota. Sen kiinni pitämiseksi voi käyttää esimerkiksi pantoja tai toisaalta lähteä liikkumaan ilman sitä. Tällöin päähän voi laittaa huivin tai pipon. Markkinoilla on lisäksi liikkumiseen soveltuvia sportti-mallisia peruukkeja tai peruukkilippiksiä.

Uinnissa ja muissa vesilajeissa voi käyttää peruukkia, mutta silloin hiukset kannattaa sitoa ylös kiinni tai suojata ne. Toisaalta peruukin tilalla voi käyttää uimalakkia. Pyöräilyssä tai esimerkiksi laskettelussa peruukki ei välttämättä mahdu kypärän alle, joten sen tilalla voi käyttää ohutta kypärämyssyä tai pipoa.

Alopeciassa kulmakarvojen tai ripsien puuttuminen voi johtaa siihen, että hikeä valuu liikunnan aikana silmille. Tätä voi helpottaa hikipannoilla tai pitämällä mukana esimerkiksi hikipyyhettä.

Sivua päivitetty: 23.10.2019