Sinulle, ruoka-allerginen

17.12.2020

Me Allergia-, iho- ja astmaliitossa haluamme tukea kaikkia, joiden arkeen ruoka-allergiat vaikuttavat – myös juuri sinua.  Mistä sitten saa oikeaa tietoa ja neuvoja ruoka-allergiaan liittyen? Lue vinkit!

Rakas lukija,

Ehkä sinulla itselläsi on jokin ruoka-allergia. Ehkä lapsesi allergiat näkyvät perheen ruokapöydässä ja vanhempien huolena. Ehkä mietit juhlien alla, mitä tarjottavaa keksisitkään tällä kertaa allergiselle läheiselle. Me Allergia-, iho- ja astmaliitossa haluamme tukea kaikkia, joiden arkeen ruoka-allergiat vaikuttavat – myös juuri sinua.

Tietoa ja käytännön neuvoja ruoka-allergisille

Tiedämme, että ruoka-allergiat voivat olla todella hämmentäviä myös allergiselle itselleen ja hänen läheisilleen. Ruoka-allergian oireet voivat olla moninaisia hetkellisestä suun kutinasta hengenvaaralliseen reaktioon. Aina ruoka-allergiat pitää ottaa tosissaan.

Mistä sitten saa oikeaa tietoa ja neuvoja ruoka-allergiaan liittyen? Kannattaa tutustua ainakin näihin.

Sivuillamme on perustietoa ruoka-allergioista.
Katso Aikuisten ruoka-allergiaopas https://www.allergia.fi/allergia/ruoka-ja-juoma/aikuisten-ruoka-allergia/#8778f8eb, Lasten ruoka-allergiaopas https://www.allergia.fi/allergia/ruoka-ja-juoma/lasten-ruoka-allergia/#8778f8eb ja Anafylaksia-opas https://www.allergia.fi/allergia/anafylaksia/#8778f8eb

Meiltä saat myös maksutonta neuvontaa allergiaan, astmaan, ihosairauksiin, kemikaali- ja sosiaaliturva-asioihin. Kaikki neuvontanumeromme löydät: https://www.allergia.fi/jarjesto/tukea-apua-tietoa/neuvontanumerot/#8778f8eb

Mietitkö, miten tehdä ruoka-allergiselle hyvää ruokaa? Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistyksessä on kävelevä tietopankki – allergianeuvoja Tuula Jokinen. Häneltä saat parhaat vinkit sopivan ruuan valmistamiseen, korvaaviin tuotteisiin tai vaikkapa siihen, kuinka vehnättömistä sämpylöistä saa kuohkeita ja maukkaita. Katso ruoka-allergianeuvonnan yhteystiedot täältä: https://www.pirkanmaanallergia.fi/

Erimenu.fi -sivut on kehitetty sinua varten, jotta löytäisit mahdollisimman helposti reseptejä, joiden suunnittelussa on ollut huomioitu tyypillisimmät ruoka-allergiat. Palvelussa saa suodatettua oman ruokavalion mukaan esimerkiksi maidottomia, munattomia ja vehnättömiä reseptejä. Erimenua ylläpitää Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys.

Allergia-, iho- ja astmaliitossa järjestämme kursseja, joilla pääsee käsittelemään ruoka-allergiaa niin tiedon kuin vertaistuen avulla, ammattilaisten ohjaamana. Ensi vuoden kursseilla käsitellään ruoka-allergioita muun muassa koululaisten, pikkulasten ja parisuhteen näkökulmasta.

Kursseille hakeakseen ei tarvitse olla aivan umpisolmussa ja superhankala tilanne, vaan riittää, että itse haluaa eväitä jaksaa tai pärjätä paremmin ruoka-allergioiden kanssa. Kevään 2021 kurssiohjelma on juuri julkaistu täällä: https://www.allergia.fi/jarjesto/kurssit/#8778f8eb

Et ole yksin ruoka-allergian kanssa

Vertaistuki on kullanarvoinen voimavara ruoka-allergian kanssa. Olet lämpimästi tervetullut toimintaan niin verkossa kuin kasvotusten!

Facebookissa on monia ruoka-allergioihin liittyviä vertaisryhmiä https://www.allergia.fi/jarjesto/tule-mukaan-toimintaan/vertaistuki/vertaistukea-verkossa/#90a6c075. Vertaistreffeillä (https://www.allergia.fi/jarjesto/tule-mukaan-toimintaan/vertaistreffit-2020/tulevat-vertaistreffit/#8778f8eb ) verkossa tai fyysisesti tavaten pääsee tunniksi vaihtamaan kokemuksia muiden saman kokeneiden kanssa.

Paikallisyhdistyksissä on paljon toimintaa – kannattaa katsoa tapahtumakalenterista (https://www.allergia.fi/tapahtumat/#8778f8eb), mitä kaikkea on tarjolla ja osallistua tapahtumiin.

Olemme vuosien varrella keränneet videokirjastoomme lukuisia vertaistarinoita ruoka-allergisilta ja allergialasten vanhemmilta. Niitä voi katsoa vertaistukea ja toivoa saadakseen. Tässä muutamia linkkejä:

Yhdessä voimme parantaa ruoka-allergisten asemaa

Me Allergia-, iho- ja astmaliitossa ja yhdistyksissä teemme paljon töitä, jotta ruoka-allerginen saisi turvallista ruokaa myös muualla kuin kotona.

Esimerkiksi parhaillaan teemme yhteistyötä Ruokaviraston, maa- ja metsätalousministeriön, Matkailu- ja ravintolapalvelut Mara ry:n ja Päivittäistavarakauppa ry:n kanssa. Yhteistyön tavoitteena on miettiä, millä keinoin pystytään parhaiten takaamaan allergikolle mahdollisimman turvallinen ruokailukokemus kahviloissa ja ravintoloissa.

Me jaksamme vääntää byrokratiaa, jotta teidän ruoka-allergisten elämä olisi ennen kaikkea turvallisempaa, mutta myös helpompaa.

Mutta onneksi edunvalvontatyö voi olla hauskaakin! Helmikuussa olemme mukana viettämässä 112-päivää, jolloin lisäämme tietoisuutta anafylaksiasta. Ensi vuodesta alkaen vietämme syksyisin Ruoka-allergiapäivää, jolloin järjestämme toimintaa ja kampanjoimme ruoka-allergisten puolesta. Kerromme lisää lähempänä tapahtumaa.

Entä mitä sinä voit tehdä ruoka-allergisten aseman eteen? Järjestömme on olemassa jäseniämme varten, mutta myös jäsentemme ansiosta. Mitä enemmän meitä on, sitä paremmin meitä kuunnellaan.

Helpoin tapa tukea edunvalvontatyötämme on liittyä jäseneksi. Paitsi että autat meitä ajamaan ruoka-allergisten (ja monien muiden) asemaa, pääset mukaan oman yhdistyksesi tapahtumiin, saat mahtavan jäsenlehtemme ja paljon muuta – tämä kaikki vain 27 eurolla/vuosi. Liity jäseneksi täällä. https://www.allergia.fi/jarjesto/jasenyys/#90a6c075

Olet myös tervetullut vapaaehtoiseksi yhdistystemme toimintaan tai vaikkapa tapahtumapäivien järjestelyihin. Lue lisää vapaaehtoistoiminnasta täällä. https://www.allergia.fi/jarjesto/tule-mukaan-toimintaan/tule-vapaaehtoiseksi/#8778f8eb

Toivomme, että tämä teksti, linkit ja kaikki se työ, jonka teemme teidän ruoka-allergisten eteen, helpottaisi elämääsi.
Tsemppiä kovasti jokaiselle, jota ruoka-allergiat koskettavat, ja maukasta joulunaikaa!

Terveisin
Allergia-, iho- ja astmaliiton väki

Lähetä kommentti

Sivua päivitetty: 18.12.2020