Tuoksuton viikko 30.10.–12.11.2017 Joka kolmas suomalainen saa oireita tuoksuista

30.10.2017

Tuoksuton viikko -kampanja haastaa huomioimaan tuoksuherkkien suuren joukon. Allergia-, iho- ja astmaliiton tutkimuksen mukaan julkinen liikenne, ravintolat ja baarit sekä teatterit ovat paikkoja, joissa tuoksuherkät saavat useimmiten oireita. Vahvasti tuoksuherkät joutuvat välttelemään jopa kauppakeskuksia, sillä monet tuotteet tuoksuvat voimakkaasti.

Eniten oireita aiheuttavat haju- ja partavedet, tuoksukynttilät, hiuslakat sekä voimakkaasti tuoksuvat kukat. Tuoksuherkkyyden yleisimpiä oireita ovat nuha, päänsärky, silmäoireet ja pahoinvointi. Tuoksuherkkyys ei ole sama kuin hajusteallergia, joka tarkoittaa kosmetiikan hajusteiden aiheuttamaa kosketusallergiaa iholla.

- Tuoksuttoman viikon tavoitteena ei ole tehdä maailmaa tuoksuttomaksi. Sen sijaan haluamme haastaa niin yksityisiä ihmisiä kuin julkisia tiloja ja yrityksiä ottamaan valinnoissaan huomioon tuoksuherkkien suuren joukon, viestintäpalvelujen johtaja Niki Alanko Allergia-, iho- ja astmaliitosta sanoo.

- Pienillä teoilla jokainen meistä voi helpottaa tuoksuherkän elämää. Lempihajuvettä voi käyttää maltillisesti, tuoteasettelussa yritykset voivat huomioida myös tuoksuttoman reitin, ja tilatuoksut ovat täysin tarpeeton lisä, hän painottaa.  

Suomessa on puoli miljoonaa vahvasti tuoksuherkkää

Allergia-, iho- ja astmaliiton tänä syksynä julkaiseman tutkimuksen mukaan Suomessa on puoli miljoonaa vahvasti tuoksuherkkää. Oireita tuoksuista saa lähes kaksi miljoonaa suomalaista. Tutkimus osoitti, että tuoksuherkkien oireet ovat todellisia ja vaikuttavat merkittävästi elämänlaatuun.

- Kampanjoimme tuoksuherkkien puolesta nyt neljättä kertaa. Kampanjalla olemme saaneet lukuisia kaupunkeja sitoutumaan tuoksuttomiin arvoihin, kauppoja harkitsemaan tarkemmin tuotesijoitteluaan sekä esimerkiksi tuoksuttomia teatteriesityksiä. Ylipäätään ihmiset uskaltavat puhua tuoksuherkkyydestään, Niki Alanko Allergia-, iho- ja astmaliitosta sanoo.

Tuoksuton viikko -kampanjasivustolla www.tuoksutonviikko.fi voi lukea lisää tuoksuherkkyydestä, tehdystä tutkimuksesta sekä tavoista, joilla jokainen voi osallistua kampanjaan pienin ja huomaavaisin keinoin. Sivuilla voi myös testata oman tuoksujalanjälkensä.