Siitepölyallergia

Kun kasvit kukkivat, niiden kukinnoista irtoaa ilmaan siitepölyä. Siitepöly kulkeutuu nenään ja keuhkoihin ja aiheuttaa allergian oireita.

Herkistyminen siitepölylle on yleisintä kouluiässä. Siitepölyallergian aiheuttavat lehtipuut, heinät ja pujo. Allergiaa aiheuttavat erityisesti koivun, lepän, heinäkasvien ja pujon siitepöly.

Koivu ja leppä kukkivat keväällä. Tuulet voivat tuoda niiden siitepölyä Virosta ja muista Baltian maista jo kevättalvella. Muut lehtipuut aiheuttavat oireita vain harvoille. Havupuut eivät yleensä aiheuta allergiaa.

Allergiaa aiheuttavia heinäkasveja on ainakin 40 lajia. Heinäkasvit kukkivat eri aikoina kesäkuusta elokuun loppuun asti. Suurin osa heinistä kukkii juhannuksen alla. Heinäkuu on heinäallergiselle pahin aika.

Pujo kasvaa teiden varsilla ja joutomailla rikkakasveina. Pujon siitepöly ei lennä kovin pitkälle, joten allergiaoireita tulee yleensä vain kasvin lähellä. Pujon kukinta alkaa Etelä-Suomessa heinäkuun puolessa välissä. Pujo kannattaa kitkeä ennen kukintaa pihapiiristä sekä koulujen ja päiväkotien läheisyydestä.

Ulkomailla siitepölyallergiaa voivat aiheuttaa muutkin kasvilajit.

Siitepölyn määrä ilmassa vaihtelee

Ilmassa oleva siitepölyn määrä vaihtelee, joten allergian oireet voivat olla välillä vaikeita, välillä lievempiä. Siitepölyä on ilmassa vähiten aamuisin, iltaisin ja kostealla säällä. Siitepölyä on paljon ilmassa tuulisella ja aurinkoisella ilmalla. Kukinnan huippu kestää 2–3 viikkoa. Silloin siitepölyä voi olla ilmassa öisinkin.

Siitepöly tuntuu nenässä, silmissä ja hengityksessä
Siitepöly aiheuttaa pääasiassa allergista nuhaa, aivastelua, nenän kutinaa ja tukkoisuutta, joskus myös yskää ja hengityksen vinkumista. Monilla myös silmät punoittavat, kutisevat ja kirvelevät. Jotkut siitepölylle allergiset saavat ihottumaa, ja monet tuntevat itsensä väsyneiksi.

Näin hoidat siitepölyallergiaa

Siitepölyallergiaa hoidetaan oireiden mukaan. Lievät ja vain vähän aikaa kestävät oireet saattavat mennä itsestään ohi. Jos oireita on päivittäin, oireisiin kannattaa ottaa lääkettä.

Lääke allergiaoireisiin on antihistamiinivalmiste. Apteekeissa on laaja valikoima antihistamiinivalmisteita, joita voi ostaa ilman lääkärin määräämää reseptiä. Apteekissa autetaan oikean lääkkeen valitsemisessa. Allergisen nuhan hoitoon on saatavilla myös kortisoninenäsuihkeita. Kortisoninenäsuihketta tulisi käyttää ainakin muutama viikko yhteen mittaan säännöllisesti.

Hyvänä lisähoitona on nenähuuhtelu. Nenästä huuhdotaan nenäkannulla epäpuhtaudet ja eritteet pois. Nenäkannua kannattaa käyttää ennen nenäsuihketta. Silmäoireisiin voi käyttää silmätippoja, jos antihistamiinilääkitys ei riitä.

Jos lääkkeet eivät auta tai jos oireisiin liittyy yskää ja hengenahdistusta, on syytä mennä lääkäriin. Lääkäri määrää oireisiin vahvempaa lääkettä. Tarvitset ehkä myös astmalääkettä ainakin siitepölykauden ajaksi.

Apukeinoja siitepölyallergiaan

Siivoa koti huolellisesti vähintään kerran viikossa. Älä tuuleta tai kuivata petivaatteita ulkona siitepölyaikaan.

Paras ulkoiluaika on aamuisin tai iltamyöhään. Vältä siitepölyaikana raskasta liikuntaa. Huuhtele siitepöly hiuksista ennen nukkumaanmenoa.

Pujo kannattaa kitkeä pihasta ennen kukintaa heinäkuun alkupuolella. Kasvi pitää vetää irti juurineen.

Huoneistossa olisi hyvä olla koneellinen ilmanvaihto, jossa on tuloilman hiukkassuodatus. Tuuletusikkunoihin ja ulkoilmaventtiileihin kannattaa asentaa hiukkassuodattimet. Myös hyvästä ilmanpuhdistimesta saattaa olla apua. Parhaiten sisäilman epäpuhtauksia voi poistaa toimivalla ilmanvaihdolla ja hyvällä perussiivouksella.

Seuraa siitepölytiedotteita

Turun yliopiston aerobiologinen yksikkö tiedottaa koko maan siitepölytilanteesta. Siitepölytiedotteita annetaan esimerkiksi televisiossa säätiedotuksen yhteydessä. Voit katsoa siitepölytiedotteet myös internetistä osoitteesta norkko.fi.

Ristiallergiat

Jos henkilö on allerginen siitepölylle, voi olla allerginen myös joillekin juureksille, hedelmille ja mausteille. Kyseessä on tällöin ristiallergia. Oireet ovat yleensä lieviä, mutta niiden voimakkuus voi vaihdella.

Koivun siitepölylle allergiset saattavat saada oireita seuraavista ruoka-aineista:
-    omena, kirsikka, persikka, luumu, päärynä, nektariini, kiivi, ananas, mango, passionhedelmä, viinirypäle,
-    raaka porkkana, selleri, raaka peruna, fenkoli, pähkinät, mantelit, marsipaani, kastanja, seesaminsiemen, auringonkukansiemen, pinjansiemen, tomaatti, paprika,
-    mausteet.
 
Heinien siitepölylle allergiset voivat joissakin tapauksissa saada oireita seuraavista ruoka-aineista:
-    vehnä, ruis, ohra, kaura, riisi, maissi, durra, raiheinä, kanarianhelpi,
-    herne, meloni, maapähkinä, soija, valkolupiini, tomaatti.

Pujon siitepölylle allergiset saattavat saada oireita seuraavista ruoka-aineista:
-    persilja, palsternakka, selleri, valkosipuli, kamomilla, porkkana raakana, fenkoli, hunaja,
-    mausteet: anis, korianteri, kumina.

Yleisimmin oireita aiheuttavat mausteet:
-    pippurit, kaneli, curry-mausteseos, inkivääri, kumina, kurkuma, korianteri, sinappi.

 

Sivua päivitetty: 15.6.2016