Astma

Astma on keuhkoputkien limakalvojen tulehdussairaus. Tulehtuneet limakalvot erittävät limaa, jota astmaa sairastava yskii. Keuhkoputket myös ahtautuvat.

Suurella osalla astmaatikoista on jokin allergia. Aikuisiässä allergian osuus vähenee. Monilla lapsuusiän astma paranee. Astmataipumus ei kuitenkaan häviä. Astma tulee joillekin takaisin aikuisena. Astmaan voi myös sairastua aikuisiällä.

Astman oireet

Tyypillisiä astman oireita ovat yskä, limaneritys, hengityksen vinkuminen ja hengenahdistus. Pitkäaikainen yskä, varsinkin öiseen aikaan, on usein astman ensioire.

Oireita pahnetavat esimerkiksi siitepölyt, eläinpölyt ja katupöly kaupungeissa. Myös hengitystietulehdukset pahentavat oireita.

Lääkkeillä astma pysyy oireettomana

On tärkeää, että hoidat astmaasi hyvin. Astmaan on saatavissa turvalliset ja helppokäyttöiset lääkkeet. Kun käytät lääkkeitä oikein, astma pysyy oireettomana. Lääkäri neuvoo hoitamaan astmaa oikein.

Astman hoidossa käytetään keuhkoputkia hoitavaa ja avaavaa lääkettä. Keuhkoputkia hoitavaa lääkettä hengitetään lääkeannostelijasta säännöllisesti yleensä ympäri vuoden. Joskus sitä määrätään jollekin aikajaksolle, esimerkiksi siitepölykauden tai flunssan ajaksi. Keuhkoputkia avaavaa lääkettä otetaan tarvittaessa, esimerkiksi ennen liikuntaa.

On myös olemassa yhdistelmälääkkeitä, jotka sekä hoitavat että avaavat keuhkoputkia. Ne on tarkoitettu vaikean astman hoitoon.

PEF-mittari

PEF-mittarilla voit seurata, miten astmasi voi. Mittari mittaa uloshengityksen voimakkuutta. PEF-mittarin voi ostaa esimerkiksi apteekista tai Allergia- ja astmaliiton paikallisyhdistyksestä. Jos sinulla on mittari kotona, voit seurata puhalluslukemia myös oireiden ilmaantuessa tai flunssan yhteydessä.

Kun pidät itsestäsi huolta, astma ei vaivaa

Hyvään astman hoitoon liittyy myös itsestä huolehtiminen, kuten säännöllinen liikunta ja terveelliset elämäntavat. On myös tärkeää, että pidät kotisi siistinä ja huolehdit hyvästä ilmanvaihdosta.

Huolehdi suun hoidosta

Suun hoito on astmaatikolle erityisen tärkeää. Huonosti hoidettuun suuhun voi tulla tulehduksia. Hampaat olisi hyvä pestä ennen hoitavan lääkkeen hengittämistä. Lääkkeen hengittämisen jälkeen purskuta suu ja kurlaa nielu vedellä. Sylkäise vesi pois.

Muista juoda paljon vettä, sillä astmaatikon suu kuivuu herkästi. Xylitol-valmisteet lisäävät syljen eritystä ja auttavat kuivaan suuhun. Samalla ne hoitavat hampaita.

Vältä tupakointia

Astmaa sairastavan on erityisen tärkeä välttää tupakointia. Tupakka pahentaa astman oireita, huonontaa keuhkojen toimintaa, heikentää astmalääkkeiden tehoa ja altistaa keuhkoahtaumataudille.

Liiku paljon

Liikunta on tärkeä osa astman hoitoa. Liikunta parantaa keuhkojen toimintaa ja vähentää oireita.
Jos tiedät, että saat astmaoireita liikkuessasi, ota keuhkoputkia avaavaa lääkettä ennen suoritusta. Oireet tulevat tyypillisesti liikuntasuorituksen alussa. Kun jatkat, ne usein helpottavat.

Ylipaino vaikeuttaa hengitystä, joten liikunta on hyvä keino pitää myös paino kurissa.

Suojaa hengitystiesi tarvittaessa

Hengitystiet suojataan kylmältä ilmalta hengitysilman lämmittimellä. Esimerkiksi paikalliset allergia- ja astmayhdistykset myyvät hengitysilman lämmittimiä.

Siite- ja katupölyltä hengitystiet suojataan P2-luokan hengityssuojaimella. P2-luokan hengityssuojaimia myydään esimerkiksi rakennustarvikeliikkeissä.

Kela maksaa korvausta lääkkeistä

Astmaa sairastava voi hakea Kelalta korvausta lääkkeistään, kun lääkettä on käytetty säännöllisesti puoli vuotta. Myös sairauden hoitoon ja kuntoutukseen liittyvistä matkakuluista voi hakea korvausta Kelalta.

Jos astma uhkaa perheen arkea tai omaa työkykyä, järjestetään kuntoutusta, sopeutumisvalmennusta ja uudelleenkoulutusta. Kuntoutusajalta voi hakea kuntoutusrahaa Kelalta.
Lisätietoa Kelan korvauksista on Kelan verkkosivuilla www.kela.fi.

 

Sivua päivitetty: 20.3.2015