Liikunta

Ajankohtaista: Allergia-, iho- ja astmaliitto on mukana Unelmien liikuntapäivässä to 10.5!

Liikunta

Liikunta on tärkeä osa monien sairauksien ennaltaehkäisyä, hoitoa ja kuntoutusta. Monipuolinen liikunta edistää astmaatikon, allergisen, ihotautia sairastavan ja palovamman kokeneen terveyttä. Liikkuminen on merkittävää mm. fyysisen kunnon, terveyden, toimintakyvyn ja elämänlaadun kannalta. Yleensä sairaus ei ole este liikunnan harrastamiselle, sillä liikkumistapoja on monenlaisia. Helpoimmillaan liikkua voi osana omaa arkea kävelemällä paikasta toiseen ja käyttämällä portaita. 

Tälle sivulle on koottu Allergia-, Iho- ja Astmaliiton liikunta-aiheisia materiaaleja. Yhdistyksissämme järjestetään ympäri vuotta monipuolista liikuntatoimintaa, johon voit tutustua oman yhdistyksesi nettisivuilta, tai ottamalla yhteyttä suoraan yhdistykseen tai liiton liikuntasihteeriin. Jos liikunnan yhdistäminen allergiaan, astmaan, ihotauteihin tai palovammoihin mietityttää, muistathan neuvontapalvelumme, jossa asiantuntijat vastaavat henkilökohtaisesti kysymyksiin.

Liikunta, astma, allergia ja iho

Liikunta on tärkeä osa astman omahoitoa. Astman tulee kuitenkin olla hallinnassa ennen liikunnan aloittamista. Muista tehdä aina harjoituksen alussa hyvä alkulämmittely ja käytä tarvittaessa avaavaa lääkettä. Astmaatikolle sopii erityisesti intervallityylinen liikuntaharjoittelu. Lisää tietoa astman ja liikunnan yhdistämisestä saat Astma ja liikunta -minioppaasta. 

Astmalasta tulee rohkaista liikkumaan ja leikkimään, sillä varhain opitut monipuoliset liikuntatottumukset edistävät terveyttä koko elämän ajan. Astmalapsi liikkuu -oppaassa tietoa lapsen turvallisesta ja terveellisestä liikunnasta.

Palovammoista ja ihotaudeista, kuten alopeciasta tai atopiasta, huolimatta liikuntaa voi harrastaa monipuolisesti. Sopivia liikuntamuotoja ovat esimerkiksi uinti ja muut vesiliikuntamuodot.

Muista!

- Liikkumiseen aina tarvita erikoisjärjestelyjä, vaan liikuntaa voi harrastaa tehokkaasti myös arjen keskellä. Lisää tietoa Arkiliikunta -minioppaasta.

- Liikunta on tärkeää jokaiselle ikäryhmälle ja iän karttuessa liikunnan ja erityisesti lihaskunnon merkitys kasvaa entisestään. Lue miniopas 'Ikäihmiset ja liikunta'.

- Flunssan aikana kannattaa levätä ja välttää raskasta liikuntaa. Lisää tietoa Flunssasta ja liikunnasta.

- Liikuntaa on monenlaista: kannattaa pyrkiä löytämään itselleen sopiva muoto, josta pitää. Lisää tietoa liikkumisen osa-alueista.