Minun tarinani allergioista

parantunut :)10.05.2012 02:59

Minulta loppui 30 vuoden (alkoi jo teininä) aivan järjetön päänahan kutina, rasvoittuminen ja hilseily, kun lopetin viljojen syönnin. Myös hiuksia kasvoi runsaasti lisää (parturi kertoi hiuksieni uuskasvusta) ja huomasin sen lopulta itsekkin, kun hiukset olivat paksummat kuin koskaan ennen.

Kuuntelin lääkäri Antti Heikkilää muutaman kerran televisiossa Studio55-ohjelmassa ja ja luen hänen nettisivuaan ja sen innoittamana jätin viljat ja aloin syömään kunnon ruokaa. Moni muukin vaiva lähti ja kokonaisolotila parantui.

Hillitöntä päänahan kutinaa ja hilseilyä pidin hyvin kurissa käyttämällä 4 eri shampoota (ja näitä sopivia etsin 10-15 vuotta) vuorottain eli joka pesukerralla oli eri shampoo. Myös ihon kuivuus hävisi, joten ei tarvii rasvata itseään joka suihkun jälkeen.

Aloin saamaan aikuisena n. 30v allergisia oireita lepästä ja koivusta. Sain myös oireita punaisesta paprikasta ja currysta. Lisäksi sain oireita jostain ulkopuolisesta, joka hävisi kun tuli pakkanen ja lumi. Alkoi taas heti lumien sulattua. Söin vuosia antihistamiinia keväästä syksyyn ja monesti siihen pakkaseen astikin. Vuonna 2009 luin Tiede-lehden keskustelupalstan D-vitamiiniketjua ja sen innoittamana aloin syömään D-vitamiinia 100µg/vrk syyskuun alusta toukokuun loppuun, koska kesällä olen päivällä auringossa nahka paljaan (pari viime kesää aurinko on paistanut runsaasti). Tämä auttoi allergiaan hiukan, mutta jouduin silti syömään antihistamiinia koko kevään, joka ei edes vienyt oireita kokonaan. Vuonna 2011 syksyllä jätin viljat ja sen jälkeen en ole antihistamiinia tarvinnut eli allergiani parani täysin.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Ilmoita asiattomasta viestistä tai teknisestä ongelmasta
hh10.05.2012 07:28

Sinulla lienee ihokeliakia, semmoinenkin on.

Ilmoita asiattomasta viestistä tai teknisestä ongelmasta
18.05.2012 14:30

Jätit siis kaikki viljat? No ei paljoa järki päätä pakota.

Ilmoita asiattomasta viestistä tai teknisestä ongelmasta
Ei enää oireita myöskään31.05.2012 06:15

Hei. Kiitos omasta tarinastasi! MInulla alkoi olla voimakkaita vatsaoireita viime syksynä ja oli pakko jättää viljat pois. Alkoi heti helpottamaan niin vatsa kuin allergiaoireetkin! Olen pahasti homeille altistunut ja nyt olen huomannut, etten reagoi enää homeisiinkaan niin kuin ennen. Aloin lisäksi syömään tai paremminkin juomaan super food pirtelöitä (macaa, merilevää, goji ym. marjoja, suomalaisia marjoja, hampunsiemeniä, kuituja jne.) ja nyt en ole ollenkaan reagoinut koivulle vaikka aikaisemmin en ole koivuaikaan pystynyt olemaan ollenkaan ulkona! Ja näitä tarinoita olen kuullut lukuisia! Viljat pystyy todellakin korvaamaan muilla ravintoaineilla. Super foodit ovat aivan loistava valinta ja varmasti kehon terveys lisääntyy. Älä välitä negatiivisista mielipiteistä. NIitä aina riittää koska ihmsten tietämys ravitsemuksesta ei ole aina ihan parasta mahdollista. Nauti terveydestäsi täysin rinnoin:)

Ilmoita asiattomasta viestistä tai teknisestä ongelmasta
Toivon että auttaisi muitakin03.06.2012 10:11

Meidän koululaisen todella vaikea koivun siitepölyallergia "hävisi" nyt keväällä -12. Muuta syytä en keksi kun kaikkien kotimaisten viljojen ja/tai maidon täydellinen poisto ruokavaliosta.Hän on reagoinut ed.mainituille tuotteille jo ihan pienestä, mutta prick testeissä ei koskaan näkynyt, joten talveen -12 asti pientä lipsumista ajoittain.

Ilmoita asiattomasta viestistä tai teknisestä ongelmasta
RPG8319.06.2012 18:16

Saako kysyä, kuinka vanha lapsenne oli?

Ilmoita asiattomasta viestistä tai teknisestä ongelmasta
astmainen7613.08.2012 15:19

Itse tein kokeen viime vuonna eli kaikki viljat ja maito pois, astmani ja allergiania alkoivat paranemaan. olo ihan sanoin kuvaamaton! vuosi meni hyvin kunnes taas koukutuin viljoihin ja maitoon.. Nyt rimpuilen taas irti, koska tiedän mitä on olla kun on hyväolo.

Ilmoita asiattomasta viestistä tai teknisestä ongelmasta
100µg27.09.2012 03:14

Viljat ja/tai maitotuotteet pois. Kokeile kumpi pahentaa oireita.

Lisäksi C-vitamiinia ja D-vitamiinia tarvii purkista.

C-vitamiinia 500-1000mg / vrk D-vitamiinia 100µg / vrk

Tärkeä D-vitamiini, Lääkäri Antti Heikkilä http://www.katsomo.fi/?progId=140659

Ilmoita asiattomasta viestistä tai teknisestä ongelmasta
100µg23.03.2013 15:26

Siitepölyä tulee jo Euroopasta.

Silloin kun siitä vielä kärsin, niin sain oireita jo maaliskuussa.

Edelleen täysin terve allergioista, kun en syö viljaa.

Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

C-vitamiinia 500-1000mg / vrk D-vitamiinia 50-125µg / vrk Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1 Omega-3 rasvahappojen tarve on vähintään 1 gramma päivässä eli esim. villiä lohta 150-200 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista.

Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

Muut saa todella edullisesti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.

Huonoin tilanne on afrikkalaista syntyperää olevilla maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.

D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

Meillä "asiantuntijat" Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 7,5-10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l ja kokonaisterveyden kannalta 100-150 nmol/l.

Nykypäivän lääkärin pitäisi ymmärtää, että veren D-vitamiinipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon ja sairauksien diagnosointiin siinä missä perusverenkuva, kilpirauhasarvot sekä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin.

Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

Ilmoita asiattomasta viestistä tai teknisestä ongelmasta
parantunut :)01.06.2013 13:13

Edelleen kaikki allergiaoireet poissa.

Kerran tai 2 voi kuukaudessa herkutella viljalla, mutta muuten tulee heti allrgiaoireet takasin.

Ilmoita asiattomasta viestistä tai teknisestä ongelmasta