Spirometria

Eve_8203.02.2015 12:30

Heippa!

Olen huomenna menossa ensimmäistä kertaa spirometriaan ja vähän kyllä jännittää / pelottaa (onneksi sisko lähtee tueksi). Mitä spirometriassa oikein tapahtuu ja miten se tehdään?

Ilmoita asiattomasta viestistä tai teknisestä ongelmasta
Moniallergikko03.02.2015 13:09

Ei tarvi jännittää. Se tapahtuu sillain että sun nenään tulee semmonen "pyykkipoika" ja suuhun laitetaan semmonen putki johon hengität muutaman kerran rauhassa ja sitten vedät syvään henkeä voimakkaasti ja puhallat voimakkaasti ulos niin kauan kunnes hoitaja sanoo että riittää. Vaikka tuntuu et ilma loppuu ni silti puhallat niiiin pitkään ku saat luvan lopettaa. Normaalisti otetaan kolme puhallusta, joskus enemmään jos ei onnistu. Sen jälkeen annetaan ventolinea tilajatkeen kautta n. 4 annosta ja sitten odotellaan n. 15 minuuttia jonka jälkeen otetaan taas kolme puhallusta. Ei se sen kummempi oo joten ei tarvi jänskättää. Hyvin se menee. :) tsemppiä sulle. Niin ja tosiaan siinä katotaan uloshengityksen sekuntikapasiteettia eli katotaan kuinka "tilavat" sun keuhkot on. Laita tänne sit miten meni.

Eve_8207.02.2015 18:24

Hyvin meni tutkimus ja siinä selvisi, että ei mulla ainakaan astmaa ole eli Ventoline ei vaivaikuttanut tuloksiin. Luultavasti tämä tukkoisuus johtuu mun vasemman nenäontelon seinämän ahtaudesta. Lääkäri on 17.2 ja varmuuden vuoksi varasin ajan myös hhammaslääkärille.

Eve_8207.02.2015 18:26

Anteeksi kirjoitusvirheet, kirjoitin kännykällä.

Eve_8217.02.2015 15:33

Tänään kävin lääkärissä ja vaikka spirometriassa ei selvinnyt mitään, niin huomenna otetaan keuhkokuva ja lisäksi kuutamokuva. Ensi viikolla myös vasemman korvan huuhtelu. Tällä kertaa lääkäri otti oireeni tosissaan.