Mitä tietoa etsit?
Vinkkejä liikuntatapahtuman järjestämiseen

Vinkkejä liikuntatapahtuman järjestämiseen

Onnistunut liikuntatapahtuma on hyvin suunniteltu ja siitä tiedotetaan avoimesti yhdistyksen jäsenistölle ja mahdollisesti laajemminkin. Hyvään tapahtumaan on kaikkien helppo tulla ja tapahtumasta jää hyvä mieli. Onnistunut tapahtuma aktivoi osallistumaan toisen kerran.

Luontoliikunta voi olla mitä tahansa luonnossa tapahtuvaa liikuntaa, esimerkiksi kävelylenkki, valokuvausretki tai meditaatiohetki pihalla. Luonto tarjoaa oivallisen, usein ilmaisen, harrastusympäristön useille liikuntamuodoille, ja useimmiten läheltä. Luontoliikunta soveltuu kaikille – ikään ja terveydentilaan katsomatta.

Tältä sivustolta löydät tietoa seuraaviin aihealueisiin liittyen.

Tapahtuman järjestäminen

Vinkkejä tapahtuman ohjaajalle

Huomioi turvallisuus ja minimoi riskit

Luontoliikuntaideoita ja linkkivinkkejä

Ilmoitathan yhdistyksesi luontoliikuntatapahtumat ja liikunnalliset vertaistreffit myös Luontoliikkujat-hankekoordinaattorille paula.lehtomaki (a) allergia.fi.

Tapahtuman järjestäminen

1) Suunnittele ja ideoi: mitä, missä, milloin

Mieti selkeä konsepti tapahtumalle. Päätä ainakin, minkä tyyppisen tapahtuman haluat järjestää, missä se pidetään / missä on tapahtuman kokoontumispaikka, milloin tapahtuma järjestetään, minkä pituinen se on ja kenelle ja missä kanavissa sitä kannattaa markkinoida. Tutustu tarjolla olevaan materiaaliin mm. opas liikuttajalle (pdf) ja vertaistreffi-konsepti.

Esimerkkitapahtuman ilmoitus.

Kaikille avoin porrastreeni kylän kuntoportailla (Kuntotie 1) torstai 5.5. klo 18-19. Kokoontuminen portaiden alapäässä. Mukaan tarvitset ulkoliikuntaan soveltuvat välineet. Pieni sade ei meitä haittaa, mutta kovan myrskyn sattuessa tilaisuus siirretään. Osallistujia ei ole vakuutettu järjestäjän puolesta.

2) Tee käytännön järjestelyt ja sovi työnjaosta

Liikuttaja ottaa päävastuun liikuntatapahtuman tai  liikunnallisten vertaistreffien järjestämisestä. Ideointiapua ja vinkkejä sekä käytännön apua mm. tapahtuman markkinointiin saa luontoliikkujat-hankekoordinaattorilta ja jäsenyhdistyksestä. Isommissa tapahtumassa avuksi kannattaa värvätä apujoukkoja, jotta käytännön järjestelyt sujuvat jouhevammin ja itselle ei tulisi liian isoa työtaakkaa. Yhdessä on myös mukava suunnitella ja tehdä.

    • Mieti tapahtuman eteneminen alusta loppuun. Tapahtumalla kannattaa olla selkeä runko eli aloitus, ohjelma ja lopetus.
    • Tarvitaanko tapahtumaan ilmoittautumista ja jos kyllä, kuka sen hoitaa.
    • Suunnittele reitit, tee tarvittavat varaukset ja hanki välineitä. Luontoliikunta tarjoaa paljon mahdollisuuksia avoimiin ja ilmaisiin harrastuspaikkoihin ja niitä kannattaa suosia.
    • Hoida tarvittava tekniikka (esim. musiikki), opasteet tai muut materiaali kuntoon. Opasteet voivat olla hyödyllisiä, että ihmiset löytävät perille. Voit käyttää liikunnallisten vertaistreffien julistepohjia (täytettävä pdf) hyväksi. Mieti, haluatko jakaa tilaisuudessa jotain materiaalia esim. yhdistyksen esitteitä.
    • Huolehdi, että tarvittavat luvat ovat kunnossa. Lisätietoa aiheesta löytyy tällä sivulla alempana.

3) Mainosta ja markkinoi

Osallistujia ei tule, jos kukaan ei tiedä tapahtumasta. Sopikaa jäsenyhdistyksen kanssa, miten tapahtumaa mainostetaan. Tapahtuman some-markkinoinnissa voi käyttää tunnisteita #luontoliikkujat #liikunnallisetvertaistreffit.

  • Ilmoita tapahtuma hankekoordinaattorille paula.lehtomaki (a) allergia.fi, jotta se saadaan liiton tapahtumakalenteriin.
  • Markkinoi tapahtumaa yhdistyksen jäsenlehdessä tai kuukausitiedotteessa.
  • Yhdistyksen tai liiton kautta jäsenille voidaan lähettää myös suoraa sähköposti. Sovi toimintatavasta yhdistyksen kanssa.
  • Hyödynnä yhdistyksen kotisivut ja käytä monipuolisesti erilaisia sosiaalinen median kanavia, esim. paikkakunnan omat FB-ryhmät.
  • Kutsu mukaan tuttuja ja hyödynnä puskaradio.
  • Muista myös perinteiset tavat, kuten julkiset ilmoitustaulut, ilmaislehtien tapahtumapalstat ja julisteet tapahtumapaikan lähellä. Voit käyttää vertaistreffien materiaalia ja liikunnalliseten vertaistreffien julistepohjia (täytettävä pdf)

4) Tapahtuman eteneminen

Hyvin suunniteltu tapahtuma etenee jouhevasti. Tärkeää on, että kaikki tuntevat olonsa tervetulleiksi ja tietävät, miten homma etenee. Tapahtumissa on hyvä jättää aikaa ajatusten vaihdoille. Varaa myös itsellesi aikaa, jotta voit keskustella osallistujien kanssa tapahtuman virallisen osuuden jälkeenkin.

  • Ota osallistujat vastaan ja toivota heidät tervetulleiksi. Aluksi voit kertoa lyhyesti tapahtuman kulusta. Pienessä tapahtumassa osallistujat voivat esittäytyä ja kertoa vähän taustoistaan.
  • Toteuta liikunnallinen ohjelma suunnitelmasi mukaisesti.
  • Kiitä lopuksi osallistujia ja kerää palautetta, joko suullisesti tai liiton palautekyselyllä.  Voit tulostaa valmiin mainoksen palautelomakkeeseen.
  • Jos mukana on muitakin kuin yhdistyksen jäseniä, heille voi kertoa liiton ja yhdistyksen toiminnasta. Voit myös jakaa yhdistysmateriaalia ja kannustaa liittymään yhdistykseen.
  • Kerro tulevista liikuntatapahtumista tai jos sellaisia ei vielä ole, voitte yhdessä sopia tulevasta toiminnasta. Osallistujilta voi kerätä yhteistiedot, jos sellaisia ei ole kerätty ilmoittautumisen yhteydessä tai heitä voi kannustaa vaihtamaan yhteistietoja keskenään. Pidempään jatkuvalle liikuntaryhmälle voi perustaa myös oman WhatsApp-ryhmän.Jos keräät yhteystietoja, muista rekisterinpitäjän vastuullisuus.

5) Tapahtuman jälkeen

  • Siivoa jäljet ja kerää mahdolliset opasteet ja mainokset pois.
  • Jaa kuvia ja tunnelmia somessa #luontoliikkujat #liikunnallisetvertaistreffit. Muista kysyä lupa kuvissa esiintyviltä.
  • Kiitä itseäsi hyvin tehdystä työstä.
  • Mieti, menikö kaikki suunnitellusti ja voisiko tapahtuman hoitaa jotenkin vieläkin paremmin.
  • Jos osallistujilta kerättiin yhteistietoja, voit olla heihin yhteydessä tapahtuman jälkeen, kiittää osallistumisesta ja kannustaa mukaan seuraavankin kerran.

Vinkkejä tapahtuman ohjaajalla

  • Ideoi luovasti, mieti, millaisesta toiminnasta itse pitäisit ja millaiseen tapahtumaan haluaisit itse osallistua.
  • Hyödynnä lähellä olevat luontokohteet ja liikuntapaikat. Selvitä, onko lähelläsi valmiita luontopolkuja, patsaskierroksia tai muita kaikkien hyödynnettävissä olevia liikuntamalleja.
  • Yhteistyössä on voimaa. Järjestääkö joku luontoyhdistys, kaupunki tai muu järjestö valmiita retkiä. Niihin voi mennä usein mukaan tai sopia vetovastuun vaihtelusta tapahtumien järjestämisessä.
  • Liikuntavälineitä voi saada lainaan esimerkiksi kirjastoista, kunnista tai järjestöistä. Usein välineet eivät ole edes tarpeen. Luonto toimii kuntosalina ja puntit voi korvata vaikka täytetyillä vesipulloilla.
  • Mieti, miten parhaiten tavoitat halutun kohderyhmän. Aloita tapahtuman mainostus mieluummin liian aikaisin, kuin liian myöhään.
  • Suunnittele hyvin, mutta varaudu siihen, että harvoin kaikki menee täysin suunnitellusti. Tee ohjelmasta riittävän vältä ja jätä aikaa keskustelulle ja kohtaamisille.
  • Keliin et voi vaikuttaa, mutta asenteeseen kyllä. Luontoliikuntatapahtumat ovat sääriippuvaisia, mutta tapahtumaa ei kannata perua pienen sateen takia.
  • Toimi jämäkkänä ohjaajana, mutta muista, että tapahtuma syntyy yhdessä osallistujien kanssa. Selkeät ohjeet ja ennakkoon mietityt toimintamallit auttavat pitämään tapahtuman hallinnassa.
  • Huomioi jokamiehenoikeudet, kunnioita lakeja ja kaupunkien järjestyssääntöjä. Luontoliikkuja ei roskaa tai häiritse luontoa.
  • Mieti tapahtuman riskikohdat ja minimoi ne. Osallistujat osallistuvat tapahtumaan omalla vastuullaan ja heitä ei ole vakuutettu, ellen yhdistyksen kanssa ole sovittu toisin.
  • Älä jännitä, vaikka olisit järjestämässä tapahtumaa ensimmäistä kertaa. Tärkeintä on kohtaaminen ja yhdessä tekeminen. Täydellisyyttä ei tarvitse tavoitella ja joustava, iloinen mieli vie pitkälle  

Huomioi turvallisuus ja minimoi riskit

Ulkona liikkuessa tai isompaa tapahtumaa järjestäessä voi sattua kaikenlaista. Tapahtumajärjestäjä vastaa tapahtuman turvallisuudesta ja siitä, että tarvittavat ilmoitukset viranomaisille on tehty. Mieti mahdollisia vaaranpaikkoja ja niihin varautumista ennakkoon. Metsäretkellä kannattaa pitää karttaa ja kompassia mukana ja puhelimessa pitää olla riittävästi virtaa, jotta tarvittaessa saat apua nopeasti paikalle. Mieti toimintamalli mm. tapaturman tai sairaskohtauksen varalle. Kun olet pohtinut asioita ennakkoon, voit hyvillä mielin lähteä nauttimaan liikunnasta luontoon.

Lääkitys ja ensiapu: Tavallisimpia liikunnassa ja retkillä sattuvia tapaturmia ovat nyrjähdykset, venähdykset, pintanaarmut ja haavat. Pidemmälle retkelle voi ottaa mukaan ensiapupakkauksen, jossa kannattaa olla ainakin rakkolaastareita, laastareita, haavanpudistusvälineitä, kylmäspraytä ja sidontatarvikkeita. Huolehdi, että puhelimessa riittää virtaa koko retken ajaksi. Soita tarvittaessa yleiseen hätänumeroon. 112-sovellus auttaa paikallistamaan soittajan sijainnin myös maastossa. Toimintaan osallistuvia kannattaa muistuttaa, että he huolehtivat omasta lääkityksestään esimerkiksi, että astmaatikoilla on avaavaa lääkettä tai anafylaksiavaarassa olevilla adrenaliini-injektori mukanaan. Osallistujat osallistuvat toimintaan omalla vastuullaan.

Sää: Ulkona voi periaatteessa liikkua säällä kuin säällä ympäri vuoden. Kovalla myrskyllä tai ukkoskuuron sattuessa tapahtuma kannattaa kuitenkin suosiolla siirtää. Pimeällä kaupungissa liikkuessa kannattaa käyttää heijastimia ja pitää mukana otsalamppua tai muita lisävaloja. Liukkaalla kelillä esimerkiksi nastakengät ovat järkevä valinta.

Lait ja säädökset:

Tapahtumia järjestettäessä tulee huomioida viranomaisten antamat lait ja säädökset. Kaupungissa liikkuessa noudatetaan liikennesääntöjä ja huomioidaan mm. järjestyssäännöt ja hyvät tavat. Metsässä liikkujan taas on hyvä tuntea jokamiehenoikeudet. Jokamiehenoikeus mahdollistaa vapaan liikkumisen luonnossa, mutta se ei esimerkiksi oikeuta kulkemaan pihamailla tai katkomaan puita. Huomioi, että luonnonsuojelualueilla, kuten kansallispuistoissa, voi olla liikkumista koskevia rajoituksia luonnon suojelemiseksi tai esimerkiksi lintujen ja eläinten pesimärauhan varmistamiseksi.

Yleensä pieniin, alle 200 hengen tapahtumiin ei tarvitse erillisiä lupia viranomaisilta. Voit tarkistaa oman alueesi poliisi- tai pelastusviranomaisen sivuilta, mitä lupia tarvitaan, esimerkiksi liikuntatapahtuman tai yleisötilaisuuden järjestämiseen.

Mahdollisesti tarvittavia lupia

  • Maanomistajan lupa. Ulkoilmatapahtuma vaatii lupaa maanomistajalta, esimerkiksi kaupungilta tai Metsähallitukselta. Yleisesti pienet tapahtumat, joista ei aiheudu melua tai haittaa muille käyttäjille, eivät tarvitse lupaa. Katso lisätietoa omasta kunnastasi tai tee ilmoitus Metsähallitukselle. .
  • Lupa musiikin käyttöön. Musiikinkäyttö ei kuulu ”jokamiehenoikeuksiin” ja musiikin julkiseen esittämiseen eli kaikkeen yksityisen perhe- ja ystäväpiirin ulkopuolella tapahtuvaan musiikin käyttöön tarvitaan lupa, joka on maksullinen. Esimerkiksi puistojumppa, jossa soi taustamusiikki vaatii Teosto/Gramex-maksujen maksamisen. Ammattiohjaaja yleensä hoitaa nämä maksut, mutta jos toiminta järjestetään omin voimin, myös maksuista tulee huolehtia itse.
  • Poliisin lupa yleisötilaisuuden järjestämiseen. Yleisötilaisuuden järjestämisestä on tehtävä kirjallinen ilmoitus järjestämispaikan poliisille. Poikkeuksen muodostavat yleisötilaisuudet, jotka osanottajien vähäisen määrän, tilaisuuden luonteen tai järjestämispaikan vuoksi, eivät edellytetä erityisiä liikennejärjestelyjä, toimia järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämiseksi tai sivullisille ja ympäristölle aiheutuvan haitan estämiseksi. Ilmoitus on tehtävä vähintään viisi vuorokautta ennen tilaisuuden alkamista.
  • Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma alueen pelastusviranomaiselle. Pelastus- ja turvallisuussuunnitelma alueen pelastusviranomaiselle. Pelastussuunnitelma tarvitaan, jos tapahtumassa arvioidaan olevan läsnä samanaikaisesti yli 200 henkilöä, tapahtuman luonne aiheuttaa erityistä vaaraa ihmisille, tapahtumassa käytetään avotulta, ilotulitteita tai muita pyroteknisiä tuotteita tai tapahtumapaikan poistumisjärjestelyt poikkeavat tavanomaisesta. Suunnitelma toimitetaan paikalliselle pelastuslaitokselle 14 vuorokautta ja poliisille viimeistään 5 vuorokautta ennen tapahtumaa.

Kuvien käyttö: Onnistuneesta tapahtumasta on mukava jakaa kuvia eri paikoissa. Julkisilla paikoilla ja myös rajatulle joukolle järjestetyissä avoimissa ulkoilmatapahtumissa kuvaaminen on sallittua. Jos kuvassa näkyy tunnistettavia henkilöiltä tai kyse on pienestä tapahtumasta, osallistuvilta on kohteliasta kysyä lupaa niin kuvien ottamiseen kuin niiden julkaisemiseen. Kunnioita kuvauskieltoa. Massatapahtumissa otetuissa yleiskuvissa yksittäisten henkilöiden kuvauslupa ei ole välttämätön.

Vakuutukset: Liikunnalliset vertaistreffit ovat Allergia-, Iho- ja Astmaliiton alaista toimintaa, mutta liiton vakuutus ei korvaa, jos tapahtumissa sattuu jotain osallisille tai ulkopuolisille. Parasta onkin muistuttaa osallistujia siitä, että he osallistuvat toimintaan omalla vastuullaan ja vastaavat omasta vakuutusturvastaan. .

Yhteistietojen kerääminen: Osallistujilta voi kerätä yhteystietoja, esimerkiksi nimen, puhelinnumeron ja sähköpostiosoitteen. Henkilötietojen käsittelyssä on aina noudatettava tietosuojalainsäädännön mukaisia tietosuojaperiaatteita. Periaatteisiin kuuluu mm. että tietoja on käsiteltävä luottamuksellisesti ja ne tulee säilyttää turvallisesti. Tietoja kerätään vain tarpeen mukaisesti ja ne tulee poistaa, kun tarvetta niiden säilyttämiseen ei enää ole.

 

Hyödyllisiä vinkkejä ja linkkejä luontoliikuntaan!

Luontoliikuntamahdollisuuksia on runsaasti. Ideoi vapaasti. Muista hyödyntää lähialueen luontokohteet ja selvitä, tarjoaako kunta esimerkiksi valmiita luontopolkuja tai muita ilmaisia lähiliikuntapaikkoja. Ideoi vapaasti. Alla löydät muutamia toimintamalleja ja liikuntalajeja, joita voi toteuttaa luonnossa:

Mitä toiminta voisi esimerkiksi olla?

- säännöllinen sauvakävelyryhmä
- roskienkeruutalkoot
- yhteiset treenit ulkokuntosalilla
- tutustuminen johonkin uuteen lajiin, esim. frisbeegolfiin
- retki lintutornille tai opastettu ötökkäretki
- perheiden ulkoliikuntapäivä, jossa paljon pelejä ja leikkejä ja yhteistä kivaa tekemistä koko perheelle
- yhteinen osallistuminen johonkin tapahtumaan tai jonkun muun järjestämään toimintaan

Luontoliikuntalajeja

Asahi, avovesijuoksu, boccia, boulderointi, fatbike, frisbeegolf, geokätköily, golf, hiihto, hämärähommat (taskulamppu-/heijastinleikkejä pimeällä), jousiammunta, kahvakuula, keppijumppa, kickbike, koiralenkki, köysilaskeutuminen, kiipeily, laskettelu, lumikenkäily, lumilautailu, lintujen bongaus, leijanlennätys, luistelu, lumiveistely, lumiukot, luontovisa, luontorentoutus, onginta, maastopyöräily, maastoratsastus, marjaretki, meditaatio, metsäjooga, melonta, metsäkuntosali, MOBO (mobiilisuunnistus), mölkky, nuotioretki, padel, parkour, perinneleikit, pesäpallo, petanque, pihafutis, pihakoris, pihapelit, pihasähly, pingis, pipolätkä, potkukelkkailu, polkujuoksu, pulkkailu, puistojooga, jumppa, pilates, pyöräily, rantalentis, retkeily, retkiluistelu, rullaluistelu, rogaining, sauvakävely, sammakkoretki, sienestys, soutu, sulkapallo, suppailu, suunnistus, talvirieha (lumisota yms.), talviuinti, tennis, tutki jälkiä luonnossa, tähtitaivaan tarkkailu, uinti, ulkokuntosali, ultimate, umpihankijuoksu, valokuvaus, vieraslajitalkoot, villiyrttiretki, yleisurheilu

Tutustu myös

Oletko jo tutustunut luontoliikuntabingoon? Bingokortista saat vinkkejä erilaisiin luontoliikunta-aktiviteetteihin ympäri vuoden.

Kokeile retkihaastetta ja toteuta erilaisia retkiä vuoden ympäri.

Luonto-Liiton ja Kalevankierroksen luontoliikuntahaaste innostaa kokeilemaan erilaisia lajeja ja käyttämään monipuolisesti aisteja

Lähiluonnosta on moneksi. Suomen Latu tarjoaa kattavan ideapaketin perheliikuntaan.

Katso lihaskuntojumppa ulkosalilla -ohjevideo tai tutustu ulkokuntosalin käyttöön Helsingin kaupungin ohjevideoilla. Voit myös käyttää metsää  ulkokuntosalina hyödyntämällä Suomen Ladulta.

Metsärentoutuminen onnistuu mm. metsämieli-menetelmän avulla.

Ikäinstituutin luontoelämyspolku (pdf) antaa vinkkejä luonnossa liikkumiseen ja metsäjumppaan.

Vinkkejä retkeilyyyn, luontokohteiden esittelyjä ja karttoja ja reittejä: https://www.luontoon.fi/

Luontoliiton kattava opas retkeilyyn ja retken järjestämiseen (pdf)

 

Hyödynnä ja lataa materiaalia!

Sivua päivitetty: 21.8.2020