Mistä syistä ollaan yhteydessä allergia-, iho- ja astmaneuvontaan?

14.4.2023


Kuka tahansa voi olla yhteydessä liiton allergia-, iho- ja astmaneuvontaan. Neuvontaan saa olla yhteydessä, vaikka ei olisi jäsen, sillä kyse on kaikille avoimesta valtakunnallisesta ja maksuttomasta palvelusta.

Yhteyttä voi ottaa joko puhelimitse (ma klo 14–18 ja to klo 8–12) tai kysymyksen voi lähettää sähköpostitse osoitteeseen allergianeuvoja@allergia.fi. Sähköpostiin vastataan noin viikon sisällä.

Kysymyksiä tulee paljon ja erilaisista aiheista. Yksi tyypillisimmistä aiheista on lemmikkiallergiat.  Lemmikit ovat monille rakkaita mutta allergiat pelottavat. Ihmiset haluavat toimia vastuullisesti niin ihmisten kuin lemmikkien kannalta. Yhteydessä ollaan sekä ennen lemmikin hankintaa mutta myös siinä vaiheessa, kun se on jo saapunut kotiin.
 
Allergiat ja niiden hoito ylipäätään kuuluvat yleisimmin kysyttyihin kysymyksiin. Erilaiset ruoka-allergiat ja erityisesti arki niiden kanssa mietityttää. Lasten vaikeat ruoka-allergiat herättävät paljon kysymyksiä sekä lapsen vanhemmissa että lapsen lähipiirissä. Keväisin siitepölyallergia ja sen hoito sekä kesällä hyönteisten pistojen ja puremien aiheuttamat oireet kirvoittavat myös paljon kysymyksiä.
 
Kodin sisäilman parantamiseen liittyvät aiheet ovat ympäri vuoden ajankohtaisia. Tupakoinnin haittoihin liittyvät kysymykset ja erityisesti tupakansavun kulkeutuminen sisätiloihin on monen yhteydenoton taustalla. Myös kosteusvauriot kotona tai työpaikalla mietityttävät.
 
Astman hoito ja hoitokäytännöt ovat neuvontaan tulevia aina ajankohtaisia aiheita. Kysymyksiä herää niin astman diagnoosivaiheen tutkimuksista, astman omahoidosta kuin lääkehoitoon liittyvistä asioista. Lapsen astma mietityttää usein niin vanhempia kuin isovanhempiakin. Astman vaikutus elämänlaatuun tai arkeen mietityttävät. Myös lääkehoito ja astmalääkkeiden korvauskäytännöt sekä astman seurantakäyntien toteutuminen eri puolella Suomea kiinnostaa kysyjiä.
 
Atooppinen ihottuma nousee esiin säännöllisesti. Atooppisen ihottuman vaikutus elämänlaatuun, pahenemisvaiheet ja hoito  sekä pienemmillä ja isommilla atoopikoilla herättää paljon kysymyksiä.   Aihe puhututtaa ympäri vuoden mutta erityisesti talvikauden alkaessa sekä talvella kysymyksiä tulee runsaammin.
 
Tuotesuosituksia tai itselle sopivia tuotteita kysyvät ohjaan  Allergiatunnus-sivuille. Allergiatunnus-tuotteista löytyy monille allergisille, atooppista ihottumaa sairastaville tai astmaatikoille sopivia tuotteita, joita voidaan neuvonnassa hyvillä mielin suositella.
 
Ketkä neuvontaan ovat yhteydessä?

Isoin osa yhteydenottajista on sairastavia. Moni ottaa yhteyttä saatuaan juuri diagnoosin mutta myös pitempään sairastaneet haluavat päivittää hoito-ohjeita tai kysyä mietityttämään jääneitä kysymyksiä.

Myös läheiset voivat olla yhteydessä neuvontaan. Meille soittaa niin vanhempia, isovanhempia, sisaruksia kuin ystäviäkin. Monesti juuri läheiset ovatkin epätietoisempia sairauden vaikutuksista itselle tärkeän ihmisen elämään ja ovat hyvin kiinnostuneita sairauden arkeen liittyvistä asioista. Läheisiä kiinnostaa, miten he voivat auttaa ja tukea itselle tärkeää ihmistä tämän sairastuttua.  

Lisäksi eri alojen ammattilaiset soittavat neuvontaan. Meihin on ollut yhteydessä niin varhaiskasvatuksen ammattilaisia, terveydenhuollon ammattilaisia, sosiaalialan ammattilaisia, yrittäjiä kuin koulujen opettajia.

Mitä jos neuvonnassa ei osata vastata juuri minun kysymykseeni?

Kun kysymyksiä tulee paljon erilaisista aiheista niin niitäkin tilanteita tulee eteen, että kysymykseen ei löydy heti vastauksia. Kaikki kysymykset ovat hyviä. Ei  ole niin pientä kysymystä, että sitä ei kannattaisi kysyä.
 
Pyrin löytämään kaikille kysyjille jonkun tahon, josta vastaus voisi löytyä. Esimerkiksi jos kysymys koskee lääkärin määräämiä yksilöllisiä hoito-ohjeita tai yleisistä käytännöistä poikkeavia yksilöllisiä hoito-ohjeita niin silloin oikea taho vastaamaan löytyy omasta terveydenhuollon yksiköstä. Jos kysymys taas koskee asiaa, johon työyhteisömme sisällä tai paikallisyhdistyksissä löytyy parempaa osaamista, niin silloin voin ohjata kysymyksen esimerkiksi asiantuntevammalle kollegalle.

Hyödynnämme neuvonnassa myös muiden järjestöjen palveluita, esimerkiksi Hengitysliiton sisäilma- ja korjausneuvontaa. Ohjaan myös monen tutustumaan Terveyskylän taloihin (www.terveyskyla.fi).

Koen tärkeäksi, että jokainen neuvontaan yhteyttä ottanut kokee tulleensa kuulluksi ja saa apua ja tukea.
 
Katariina Ijäs 
Allergia-, iho- ja astma-asiantuntija, Allergia-, iho- ja astmaliitto

 

Lähetä kommentti

Sivua päivitetty: 14.4.2023