Kahviloiden hyviä käytäntöjä ruoka-allergisen vierailun helpottamiseksi

24.11.2022

Kuluttajaliitto, Allergia-, iho- ja astmaliitto sekä Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys järjestivät lokakuussa yhteisen pilotin kahvilakierroksesta, jossa vapaaehtoiset saivat raportoida havaintojaan kahviloiden allergiamerkinnöistä.

Reilut parikymmentä vapaaehtoista eri puolilta Suomen lähti mukaan kahvilakierrokselle, vieraili kahvilassa ja raportoi käynnistään. Koska vastauksia tuli vähän, ei niistä voi vetää tilastollisesti kattavia johtopäätöksiä. Suppeastakin raporttiaineistosta voi kuitenkin nostaa esille kahviloiden hyviä käytäntöjä, joilla helpotetaan ruoka-allergisen kahvilakäyntiä.

Ystävällinen asiakaspalvelu kerää kiitosta. Kun asiakkaalle tulee tunne, että hän on tervetullut kahvilaan ja hänen ruokavalioonsa liittyvät kysymyksensä otetaan tosissaan, tekee kahvilaan mieli palata toisenkin kerran.

Siistit kahvilatilat ovat kutsuvia. Puhtaat pöydät ja siisti vitriini tuovat luottamusta siihen, että tarjottavatkin on valmistettu puhtaasti. Vitriinituotteiden kohdalla kahvilan kannattaa sijoittaa esimerkiksi gluteenittomat ja gluteenia sisältävät tuotteet eri hyllyille tai erottaa ne toisistaan väliseinällä.

Kahvilan kannattaa merkitä tuotteiden yhteyteen sen sopivuus erityisruokavalioihin (kuten gluteeniton, maidoton, munaton, laktoositon). Merkinnät kannattaa kirjoittaa riittävän isolla fontilla, jotta ne ovat helposti luettavissa.

Merkintöjen tulee olla luotettavia: jos esimerkiksi munkki on merkattu munattomaksi, sitä ei voi paistaa samassa uppopaistorasvassa kananmunaa sisältävien munkkien kanssa. Tai jos näin tekee, on asiasta ilmoitettava asiakkaalle, koska vaikeasti kananmuna-allerginen joutuu välttämään kaikkia kananmunan kanssa tekemisissä olleita ruokia.

Parhaiten ruoka-allergista palvelee, jos tuotteista on helposti saatavilla tieto kaikista valmistusaineista. Allerginen voi nimittäin olla mille tahansa ruoka-aineelle.

Lämmin kiitos kaikille kahvilakierrokseen osallistuneille vapaaehtoisille! Pilottina järjestetty kahvilakierros ei kuitenkaan vielä noussut täyteen potentiaaliinsa vähäisen osallistujamäärän takia.

Haluaisitko sinä järjestää kahvilakierroksen omalla alueellasi? Kuluttajaliitolta, Allergia-, iho- ja astmaliitolta sekä Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistykseltä on saatavilla kaikki materiaali, joka kierroksen järjestämiseksi tarvitaan. Ole yhteydessä, jos asia kiinnostaa!

Ilona Mähönen, ruoka-allergiatoiminnan asiantuntija, Pirkanmaan Allergia- ja Astmayhdistys

Lähetä kommentti

Sivua päivitetty: 24.11.2022