Tuoksuton viikko 31.10. – 13.11. Tavoitteena tuoksuyliherkkien esteettömyys julkisissa tiloissa!

25.10.2016

Allergia- ja astmaliitto peräänkuuluttaa tuoksuyliherkkien esteettömyyttä julkisissa tiloissa. Liitto ehdottaa, että hotellit, kauppakeskukset ja muut julkiset tilat siirtävät tupakointipaikat pois sisäänkäyntien tuntumasta. Lisäksi liitto kyseenalaistaa tilatuoksujen tarpeellisuuden.
Allergia- ja astmaliiton kampanjoimaa Tuoksutonta viikkoa vietetään nyt kolmatta kertaa.

Väestöstämme 10 – 40 prosenttia on tuoksuyliherkkiä. Erilaiset tuoksut ja hajut aiheuttavat heille monen tyyppisiä oireita, esimerkiksi päänsärkyä ja pahoinvointia. Allergia- ja astmaliiton mukaan heidän elämänlaatuaan voidaan parantaa yksinkertaisilla teoilla, kuten juuri tupakkapaikkojen siirtämisellä etäämmälle.

-Tupakan haju aiheuttaa tuoksuyliherkälle oireita siinä missä parfyymi tai partavesi. Haju kantautuu helposti myös sisätiloihin. Tupakkapaikan siirtäminen on huomaavaista tuoksuyliherkkien lisäksi myös muita asiakkaita kohtaan, viestintäpalvelujen johtaja Niki Alanko Allergia- ja astmaliitosta toteaa.

Julkisten tilojen tilatuoksut ovat toinen asia, mihin liitto haluaa kiinnittää erityistä huomiota. Liitto painottaa, että kenenkään ei pitäisi tahtomattaan altistua tilatuoksuille.

-Tuoksutettuun tilaan päätyminen tuntuu kohtuuttomalta tuoksuyliherkän näkökulmasta. Hotellia on vaikea vaihtaa matkan alettua, ja kaupassa moni tuskailee jo tuoksuvien myyntituotteiden vuoksi. Tilatuoksut ovat täysin tarpeeton lisä, Niki Alanko huomauttaa.   

Tuoksuyliherkkyys tunnetaan ehkä jo paremmin

Allergia- ja astmaliitto painottaa, että Tuoksuttoman viikon tavoitteena ei ole tehdä maailmaa tuoksuttomaksi. Sen sijaan liitto haluaa lisätä tietoa, herätellä asiassa ja vahvistaa tuoksuyliherkkien esteettömyyttä. Niki Alanko arvioi, että ihmisten tietoisuus tuoksuyliherkkyydestä on lisääntynyt viime vuosina.

-Olemme kampanjoineet tuoksuyliherkkien puolesta voimakkaasti, ja nyt tietoomme on alkanut tulla monia myönteisiä asioita. Jotkut liikunta- ja kauppakeskukset ovat siirtäneet tupakkapaikat pois ovien luota. Hyvä esimerkki on myös Finavia, joka on perustanut tuoksuyliherkille sopivan turvatarkastuksen, jossa asiakas ei päädy tahtomattaan kosmetiikkamyymälään. Teatterit järjestävät tuoksuttomia esityksiä ja ihmiset uskaltavat puhua tuoksuyliherkkyydestään, Niki Alanko Allergia- ja astmaliitosta kiittelee.

Tuoksuton viikko -kampanjasivustolla on tietoa tuoksuyliherkkyydestä sekä tavoista, miten jokainen voi osallistua kampanjaan pienin, huomaavaisin keinoin.

Lisätiedot toimituksille

Niki Alanko, viestintäpalvelujen johtaja, p. 040 5255 982

Viestinnän suunnittelija Elina Demir, p. 040 544 9728, tiedotus(a)allergia.fi


Tue toimintaamme - liity jäseneksi!

Sivua päivitetty: 26.10.2016