Sisäilma

Allergia ja rakennuspöly

11.10.2011 klo 14:56:31
Paprika
Muutin poikaystäväni kanssa juuri valmistuneeseen kerrostaloon, jo kolmantena yönä täällä aloin yskiä ja ajattelin että minulle on yskä tullut joten kävin ostamassa yskänlääkettä. Mutta tämä yskä on vain pahentunu, en pysty enää nukkumaan kunnolla ja tajusin että olen tälle rakennuspölylle allerginen. Me ollaan poikaystäväni kanssa pesty seinät, lattiat ja jopa katto mutta silti tämä tuntuu vaan pahenevan. Sain ystävältäni avaavan astma piipun ja se toimii oikastaan vain silloin kun en ole kotona ja olen kotona päivät pitkät koska olen työttömänä.
Mitä minun vielä pitäis tehä kun en halua poiskaan muuttaa? Pelkään että minulle puhkeaa astma tai vielä pahemmassa tapauksessa keuhkoahtauma.

Re: Allergia ja rakennuspöly

11.10.2011 klo 15:47:46
Judith
Jos astmaa tai allergiaa epäilet, niin mene lääkäriin. Pelkän avaavan ottaminen pahentaa astmaa, koska se ei auta itse tulehdukseen, joka on astmassa taustalla. Lisäksi avaavat lääkkeet ovat lyhytvaikutteisia. Toisille määrättyjä reseptilääkkeitä ei muutenkaan pitäisi käyttää.

Nyt on kyllä paljon liikkeellä myös pahoja flunssia ja keuhkokuumetta, joissa astmankaltaista oiretta. Rakennuspölyä on varmaan jonkin aikaa asunnon valmistumisen jälkeen, kuten remonttienkin jälkeen. Raksapöly on todella hienojakoista, se lähtee vain ajan kanssa ja kunnolla siivoamalla. Uusissa asunnoissa on yleensä paljon vähemmän muita ongelmia, esim. hometta, joten muutosta tuskin on apua.

11.10.2011 klo 21:20:11
Sama vamma täälläkin
"Judith:
Nyt on kyllä paljon liikkeellä myös pahoja flunssia ja keuhkokuumetta, joissa astmankaltaista oiretta."

Judith on oikeassa. Tällä hetkellä ainakin Espoossa riehuu poikkeuksellisen ankara ja pitkä virusflunssa-aalto. Etupäässä Adeno-virusta, näin minulle kerrottiin. 3-4 viikkoa sairaana on nyt ihan "normaalia". Oireina yskää, silmien vuotamista, korvien tukkeutumista, pahaa kurkkukipua. Nukkuminen on pahinta. Nokan tukkoisuus saa nukkuvan ihmisen hengittämään suun kautta, suun ja nielun limakalvot kuivuvat ja kipeytyvät, kurkku "menee tukkoon". Yöllä herää siihen, että ei saa henkeä ja kurkkua särkee aivan p....leesti. Pakko nousta juomaan kuumaa (=puuduttaa). Aamulla aivan hirveä olo, joka muuttuu paremmaksi päivän aikana, kun juo ja syö normaalisti ja hengittää nenänsä kautta. Seuraavana yönä sama hirveys toistuu, ja toistuu, ja toistuu... Astamako? Allergia? Ei, vaan normaalia vihaisempi ylempien hengitysteiden infektio, selkokielellä flunssa. Ai-niin, kunnon kuumetta ei tule, sellaista pientä 37,4-37,8 ainoastaan.

11.10.2011 klo 21:24:43
Sama vamma täälläkin
Ai-niin, unohtui. Kokeilepas hoitaa itseäsi päivä, pari tulehduskipulääkkeellä. Esim. 400 mg:n Burana (tai jokin sen halpa klooni) 2-3 kertaa päivässä. Tai vähintäänkin yöksi. Kokeile helpottaako. Tämä on vähemmän vaarallinen kokeilu, kuin kaverin astmapiipun lainaaminen... Nimittäin ibuprofeiini (Burana) auttaa virusflunssan oireisiin jonkin verran. Allergiaan se ei auta.

12.10.2011 klo 06:49:40
paprika
Juu oon syöny buranaa ja antibioottikuurinki tähän ja saanu jopa avaavaa yskänlääkettä ja kunnon nuha lääkkeet mut mikään ei oo auttanu. Toi oli viiminen vaihtoehto ku kaveri lainas piippuansa et olo ees pikkasen helpottuis mut ei siltikään mihinkään oo helpottunu. Oon atoopikko ja nuita allergioitakin kyllä löytyy ja oon jopa ollu pienenä tolle pölylle allerginen. Mut silleen aika jännä, heti ku muutetaan ni tulee kauheet oireet. Mut pittääpi seurailla tilannetta, ei mulla kurkku oo kipee eikä silmät vuoda, hirvee yskä, henki vinkuu ja rohisee, pää on kyl tukossa. Eipä se päivän mittaan palioo parane, jos oon liikkumatta ni sillon ei myösään yskitä.

12.10.2011 klo 14:47:44
hh
Voisiko kysymys olla maaleista ym. rakennusmateriaaleista haihtuvat kemikaalit? Tässä tapauksessa aika hoitaa asiaa. Monet ihmiset eivät voi ostaa kuin "vanhaa", kun silloin tietää, onko niissä jotain ärsytystä aiheuttavaa. Lueppa tällä samalla palstalla olevaa ketjua: "Kodin sisustamisen kitkerät hajut".

12.10.2011 klo 15:08:50
Judith
Aika moni astmaatikko on herkkä pölylle. Itse menen siitä välillä ihan tukkoon, kuin flunssassa. Edellisessä kämpässä sain myös yöyskää remontin jälkeen. Siinä meni jonkun aikaa, ennen kuin sai kaiken pölyn pois. Vaikka sitä ei näkyisi, sitä saattaa olla piilossa rakenteissa ja koloissa. Kyllä se sieltä ajan kanssa lähtee. Kannattaa kuitenkin ehdottomasti käydä lääkärissä.

12.10.2011 klo 17:52:00
Naapuri?
Hei, löysin tämän viestiketjun, kun etsin tietoa rakennuspölyn aiheuttamasta yskästä. Itselläni on meinaan täysin sama tilanne kuin sinulla: muutin vastavalmistuneeseen kerrostaloon 30.9. ja siitä alkoi yskä. Minullakaan kurkku ei ole kipeä. Nyt on aivan pakko kysyä, sattuuko uusi kotinne sijaitsemaan Espoossa? Onko minulla talossa kenties yskäkohtalotoveri?

12.10.2011 klo 18:23:52
paprika
hh: Täällä on maalatut seinät että ihan hyvin voi olla rakennusmateriaaleista haihtuvia kemikaaleja.

naapuri?: Eiku tää talo sijaitsee Tampereella :) ooks sää käyny lääkärissä jos ni mitäs ne sano?

Huomenna on varmaan pakko tilata aika lääkäriin, ärsyttää ku nukkuminenki on nii vaikeeta ku heräilee vähän väliä näihin yskä kohtauksiin ja ku vieny ihan ruokahalunki kokonaan :/

12.10.2011 klo 23:26:03
vastaus
VOC-taso voi olla vuodenkin verran niin korkea, että tavanomaisen asumisen raja-arvojen ylittymistä ei edes haluta mitata rakennusvirheiden/homeen tutkimista varten, koska tuo määrä päästöjä (suuri) tulee uusista materiaaleista (vaikka olisivat M1-luokkaa) ensi alkuun.
Kyse ei välttämättä ole rakennuspölystä, sen voi siivota kostealla pois (myös katto), paitsi IV-kanvaista ei itse, jso sinne on päässyt.

13.10.2011 klo 09:08:16
Judith
Apua, täähän alkaa pelottaa... Olen itsekin muuttamassa kohta uuteen.

13.10.2011 klo 13:01:44
paprika
Ny on käyty lääkärissä ja sain antibiootin, kortisonilääkkeen ja inhalaattorin, kävin jopa keuhkokuvissa mut ei ollu mitään tulehuksia. Kukauen päästä pitää mennä uuestaan, katotaan et jatketaanko lääkitystä. Toivottavasti nuo lääkkeet ny auttais ja et ei puhkeis ny astma

13.10.2011 klo 20:26:44
Naapuri?
Myös minä kävin tänään yksityisellä lääkärissä, kun julkisella puolella sain lähetteen tutkimuksiin (kaulan ultraääni) vasta kolmen viikon päähän. Tulehdusarvot olivat normaalit eikä muutakaan häikkää verikokeessa näkynyt. Keuhkoistakaan ei kuulunut mitään krohinoita. Teen nyt kuitenkin pef-seurantaa viikon ilman avaavaa lääkettä ja sitten toisen viikon avaavan lääkkeen kanssa, että saadaan astman mahdollisuus suljettua pois.

Itselleni tuli mieleen vielä sellainenkin mahdollisuus, että tämän yskän ja kutinan kurkussa aiheuttaisi mykoplasma. Kirjoitin tuossa ensimmäisessä viestissäni, että yskä alkoi tähän uuteen asuntoon muutettuani, mutta kyllä ensimmäiset tuntemukset alkoivat jo noin 3 viikkoa ennen muuttoa. Olin kuitenkin käynyt asunnossa jo ennen muuttoa ja oireet ilmenivät näiden käyntien tienoilla, mikä saattaa viitata siihen, että syyllisiä oireisiin olisivat rakennuspöly ja uusista materiaaleista irtoavat kemikaalit. Ensimmäiset pari päivää uudessa asunnossa yskä oli voimakkaimmillaan, kunnes saimme kaikki pinnat pyyhittyä rakennuspölystä.

Suunnittelen ottavani yhteyttä isännöitsijään, että saisin selvitettyä esim. sitä, onko ilmanvaihtokanavat puhdistettu. Lisäksi meillä ilmastointi puhaltaa tosi voimakkaasti, enkä tiedä pahentaako sekin tilannettani. Sieltähän sitä pölyä saattaa tulla paljonkin, jos se pöly nyt oireideni aiheuttaja on.

14.10.2011 klo 07:57:30
Judith
Toivottavasti saatte yskän kuriin :) Ei astmakaan mikään hirttotuomio ole. Suurin osa pärjää lääkityksellä ihan hyvin, minä mukaan lukien. Tuli vielä mieleen, että joskus flunssat altistavat perusterveenkin esim. pölylle, tupakansavulle ja pakkaselle, eli saavat reagoimaan kuin astmassa. Kysehän voi olla pahasta flunssasta, jota pölyt pahentavat. Mykoplasmaa on ilmeisesti paljon liikkeellä.

15.10.2011 klo 18:57:34
Naapuri?
Kiitos, toivotaan, että saadaan :)
Kaikenlaisia muitakin mahdollisia yskän aiheuttajia olen jo miettinyt: mononukleoosi, keuhkoklamydia, poskiontelontulehdus, närästys...

Outoa tässä yskässä on se, että pitkälti mulla on sellainen jatkuva paineen tunne kurkussa ja kun sitten alan yskiä sitä painetta pois, niin yskästä ei meinaakaan tulla loppua. Eli yskä aiheuttaa lisää yskää. Lisäksi yskän laatu vaihtelee, välillä on kuivaa yskää, välillä jotakin irtoaakin ja kun yskin kovaa, niin henkitorvessa oikeen kumahtaa/törähtää tosi lujaa, enkä saa sitä tukoksen tunnetta yskittyä irti/pois. Tuossa yhtenä iltana yskin jo ihan veren maku suussa. Mulla ei ole kuitenkaan sillä lailla kipeä olo kuin vaikkapa nuhassa, mikä on myös outoa, kun ei siis ole ollut mitään nuhaa, josta olisi vain jäänyt pitkittynyt yskä.

16.10.2011 klo 02:30:30
vastaus
Miksi pitää ängetä niihin uusiin asuntoihin? Älkää ihmetelkö syytä, se on se asunto, pöly ja VOC-päästöt. Pois asunnosta vuodeksi vähintään, vaikka vuokraatte sen pois siksi ajaksi, tai sitten hankitte tuulikoneita, kaikki ikkunat auki ja puhallatte niillä tuulikoneilla haisevia seiniä kohden valtavan määrän ilmaa kovalla nopeudella, koko ajan huoneiston ilmaa tehokkaasti vaihtaen (myös tuulikoneella).

Ei allergioita ja astmoja hoideta ensisijaisesti lääkkeillä, vaan ensisijaisesti SYY POISTAMALLA.

20.10.2011 klo 20:24:59
paprika
No eipä sitä tienny ennenku muutti et on allerginen tolle pölylle ja kyllä mulla näitten lääkkeitten myötä on oireet helpottunu, yskäki lähteny lähes kokonaan pois ja hengittäminenki on taas helppoa. Ei se muuttaminenkaan nii helppoo oo taas uuteen asuntoon ja sitä tiä mitä sit seuraavassa asunnossa taas tulee. Tiä mitä homekikkaroita sieläki on jotka ei heti ku sielä on ni vaikuta mihinkään vaa niinku täälläki ne oireet alko vasta pari päivää muuton jälkeen. Lauantaina loppuu lääkitys ja katotaan alkaako oireet uuestaan vai loppuuko ne siihen.

10.1.2012 klo 11:53:08
marja-liisa@kreivi.fi
Meilläkin tehtiin kylpyhuone ja saunaremontti. Siitä vasta sitä betonipölyä syntyikin, itsellänikin astma, joten yskimistä alkuun riitti. Mutta sitten laitoimme puhdistusjärjestelmän puhdistamaan ilmaa, jo parin tunnin päästä ei pölyä haistanut ollenkaan,vaan kaikki oli mennyt laitteen veteen, joka olikin ihan harmaata.. vesi vaihdettiin jatkettiin puhdistamista, niin sen koommin en ole lääkettä tarvinut kotona ollenkaan...yskästä, astma-oireista, nuhaoireista jne. päästiin kokonaan eroon...myös epämiellyttävistä hajuista... Suosittelen

11.1.2012 klo 23:08:32
Naurettavat imurikauppiaat
"...yskästä, astma-oireista, nuhaoireista jne. päästiin kokonaan eroon..."

Ja kuten arvaamme, tämänkin ihmeparannuksen toi verkostomarkkinoinnilla kaupiteltava ihme-pölynimuri. Bu-ha-haa. Säälittävää kaupustelua...

16.1.2012 klo 01:59:24
toimiin
"No eipä sitä tienny ennenku muutti et on allerginen tolle pölylle"
No ei tuolle pölylle tarvitse olla allerginen; siinä on erittäin emäksistä (syövyttävää) sementtiä ja asbetsin tapaan vaikuttavaa kvartsia, sekä kaikkea mitä maaleissa ja tasoitteissa voi olla.
Ei lääkkeet ole tuohon apu, vaikka voivat kyllä ehkäistä astman puhkeamisen; pöly lähde pitäisi poistaa.
Siivotkaa kunnolla ja ostakaa kunnon paperi-HEPA-ilmanpuhdistimia.

16.1.2012 klo 02:02:46
ihmettely
"Meilläkin tehtiin kylpyhuone ja saunaremontti. Siitä vasta sitä betonipölyä syntyikin, itsellänikin astma, joten yskimistä alkuun riitti."

Mahtaako asiantuntemuksesi olla kovin hyvää, vaikka niin väität, kun ei yhdyssanatkaan löydy kohdilleen.
Ihmettelen myös, miksi, jos olisitte asiantuntija, miksi ette suojannut muuta huoneistoa pölyltä remontissa.
Ilman puhdistus sinänsa varmaan on ihan fiksua.

29.6.2012 klo 12:31:30
LVIS- rempasta sairastunut
Marraskuussa 2011 muutin 3 kk kestäneen LVIS remontin jälkeen omaan kotiin, remonttipöly valtava ja aloin oireilla yskien, etenkin iltaisin. Avaava Bricanyl auttoi aluksi, sitten hankin ilmanpuhdistimen kun tilanne alkoi mennä niin pahaksi. Se auttoi heti makuuhuoneessa, mutta oireilu pikkuhiljaa pahentui. n. 4kk tästä sain sitten astmadiagnoosin ja lääkekokeiluja monia takana. Oireilen edelleen kortisonikuureista yms. vahvoista astma-allegialääkkeistä huolimatta ja pinna alkaa olla aika tiukalla.
Olen siis odotellut 6kk parantunista, tai edes sitä että astmalääkkeet auttaisivat! En ole tervettä päivää tänä vuonna nähnyt. Ilmanvaihto ei vieläkään toimi taloyhtiössä, terveystarkastaja on pyynnöstäni käynyt toteamassa sen. Huoneistoon pääsee siis puhaltamaan pölyistä ilmaa sisään, kun niiden luukkujen olisi tarkoitus vetää!
Ottakaa selvää miten talossanne ilmanvaihdon pitäisi toimia. Yksin saa taistella asiat eteenpäin, eikä lääkärit reagoi millään tavalla näihin pölyihin vaan kovasti määrää lääkkeitä, jotka ei edes auta! suututtaa

30.6.2012 klo 23:36:12
arvausta / vastausta
Putkiremontin ajaksi tavarat pitää viedä pois (tai jos mahdollista sulkea huone ilmatiiviisti, mutta kyllä ne remonttimiehet sinnekin menee jotain työtä tekemään ja tavarat menevät pölyisiksi), ja kaikki pinnat kattoja myöten imuroida ja pyyhkiä.

Onko talossa nyt koneellinen tuloilmakin, ja kanavat oli suojaamatta työn ajan? Vai laittoiko joku naapuri poistoilmaan nähden liian voimakkaan liesituulettimen puhaltamaan ilmanvaihtokanaviin? Vai alennettiinko tuuletuksen tehoka energian säästämiseksi siten, että yhden asukkaan käynnistäessä liesituulettimet, poistoilma meneekin katolel ja niiden naapureiden huoneistoihin, joilla liesituuletin ei ole päällä?

5.4.2013 klo 11:30:39
Minni M
Minä olen joutunut putkiremontin jälkeen myymään asuntoni, koska kaikesta siivoamisesta huolimatta sain siellä niin voimakkaita hengitystieoireita, että pakoon piti lähteä. Sen jälkeen en ole enää sietänyt remonttipölyjä ollenkaan.

8.4.2013 klo 09:20:27
marjut
Hei! Itse muutin helmikuun lopulla 2013 puolivalmiisiin taloon ja 4.3. alkoivat mulla ekat oireet,Ihottumaa,kuivat silmät ja hengitys vaikeaa.Talo täynnä betonipölyä mitä tulee luhtikäytävästä mitä pitkin kuljetaan koteihin sisälle ja se luokitellaan ulkotilaksi,joten sille ei tehdä mitään.Nyt mulla tilanne astman kanssa jo niin paha tuon betonipölyn takia,että astmalääkkeet eivät auta ollenkaan.ILMAN lääkettä pef arvo 100 ja lääkkeen oton jälkeen 150.Sydän alkanut oireilla,kun keuhkot täynnä betonipölyä,tullut sydän kipuja,kun se joutuu käymään kovilla keuhkojen takia.Mutta minne lähteä asumaan,kun uutta asuntoa vaikea saada.

18.6.2013 klo 20:51:52
Tietäjä 24h
Moi,

Oletko ajatellut?

Allergiset oireet voi tulla myös uusista huonekaluista. Yleensä muuttaessa vaihdetaan myös mööpeleitä. Sohvat ja nojatuolit voi sisältää oireita aiheuttavia kemikaaleja.

18.6.2013 klo 22:34:18
näin on
Uudet huonekalut, ja myös uusi, nk. "pelleparketti", eli paloista koottu, mutta alustaan väleistä avoin, nykyään yleisin "parketti"tyyppi, lankku/lautaparketti päästävät paljon kemikaaleja sisäilmaan, samoin uuden asunnon tasoitteet, maalit, liimat, lastulevyt ja mahdollisesta rakennuskosteudesta vielä kuivumattomat materiaalit.

10.8.2013 klo 10:41:17
mimeli
Kauanko tällaisia rakennuspölyjä voi uudessa kodissa olla? Iv-kanavista pukkaa kamalasti pölyä, mutta silti homekammoisena pelkään, että meillä hometta. Muutettu on yli vuosi sitten. Lapsilla ollut ääni pois/käheänä koko kesän. Myös limakalvojen, silmien ja korvien kutinaa sekä verta tulee nenästä pojalla usein. ahdistaa ja enkä tiedä mitä pitäs tehdä.

10.8.2013 klo 13:35:22
vastaus
Uusissa kodeissa on korkeita VOC-pitoisuuksia (kaasumaisia yhdisteitä) ainakin vuoden ajan.
Jos kosteus on päässyt pilaamaan huoneistoanne rakennusvaiheessa, voi siellä olla homettakin.