Siitepöly

Kutiava kurkku ja yskiminen jatkuvasti.

13.8.2011 klo 16:29:42
Saana
En tiedä mikä on vikana nyt.Kun kurkku kutiaa kokoajan ja yskittää kamalasti.Limaa nousee kurkusta ja nielen sitä kokoajan.Ventolinea olen käyttänyt nyt aika runsaasti.Siis mulla ei ole todettu astmaa.Mutta allergiaa mulla on.Mistä moinen kurkun kutina johtuu?Sen tiedän,että nyt täällä eteläsuomessa kukkii pujo jolle olen herkistynyt.Mutta kun oireita tulee kokoajan mulle.Yskä ei lähde vaikka kuinka yskin limaa ulos.Kurkkua kun kutisee niin silmätkin vuotaa vettä kokoajan mulla.Mitä oikein teen näiden oireiden kanssa?Nenäkin on alkanut taas kamalasti vuotamaan.Yskiminen jatkuu kun menen makuulleni.Mutta aina voin nostaa sängyn päätypuolta ylös.Ihmettelen joskus,että yleensä pystyn nukkumaan vaikka yskittääkin.
Mutta olen huolissani vaikka mulla onkin tuo ventoline niin kuinka useasti sitä saa ottaa?Kun yskiminen lopuu taas vähäksi aikaa.Niin sitten alkaa taas yskiminen uudestaan.Eli se yskä ei ole kauan poissa.Vaan sen hetken kun olen ottanut sen lääkkeen.Saisin ottaa jatkuvasti ventolinea.Mutta sitä ei saa kuitenkaan käyttää liikaa.Mitä mä teen?

Re: Kutiava kurkku ja yskiminen jatkuvasti.

24.8.2011 klo 21:38:02
Samat oireet....
Hei!

Sinun kannattaisi pyytää päästä allergia testeihin. Tuntuu siltä, että voisit olla allerginen esimerkisksi koivulle ja siitä johtuen ristiallergia monille muille kuten esim tomaatille, omenalle, paprikalle ym ym eli näiden syöminen kutittaa kurkkua ja yskittää.Eli mietittävä mitä syö. Minulla samat oireet ja niin pahana että aloitan mitä ilmeisemmin siedätyshoidon tässä syksyllä. Tämä vastaus tulee myöhään eli toivottavasti olet saanut jo apua, koska tiedän kuinka tuskallista olo on. Onko Ventoline astmalääke? Avaava lääke? Pitäskö kokeilla esim allergialääke Telfast. Saa pienen pakkauksen ilman lääkärin määrystä Auttaa nimenomaan kutiavaan kurkkuu.

Voimia sinulle

28.3.2012 klo 21:14:25
Lulu
Oletko varma, etteivät oireet kuitenkin olisi refluksia? Apteekista saa protonipumpumpunestäjää (Somacia) ilman reseptiä, ja jos oireet eivät viikon kuurin aikana helpotu, voisi yskän syynä olla myös allergia.

16.4.2014 klo 10:03:33
p.h
Mulla on kuivaa yskää juuri koko talven mitä tehdä? Välillä meni pois nyt on taas ollut koko ajan välistä oli et yöt yskin tosi paljon et meinaa tukehtua.Nyt ei yöllä paljonkaa yskitä .Päivällä yskittää ja ääni on maassa.Mistä tämä kaikki johtuu.

16.4.2014 klo 16:33:16
ml
Minulla todettiin astma viime syksynä, se alkoi 4 kk kestäneellä hirveällä yskällä ja kurkun kutinalla. Lääkkeillä tauti saatiin talveksi aisoihin, mutta nyt on taas lääkityksestä huolimatta alkanut kurkkua kutittaa ja yskittää jatkuvasti ja kurkkuun nousee limaa. PEF-arvot ovat kuitenkin jatkuvasti ihan normaalit ja välillä jopa varsin hyvät. Ventoline helpottaa oloa.

Onkohan tämä nyt astmaan liittyvää vai olenko voinut tulla allergiseksi? Mitään allergioita minulla ei ole koskaan todettu. Keuhkolääkäri oli syksyllä sitä mieltä, ettei allergiatestejä tarvita, mutta ehkä nyt olisi aihetta.

15.6.2014 klo 17:30:46
TR
Hei samoja oireita täälläkin. Helmikuussa sairastin virustaudin ja sen jälkeen tuli poskiontelotulehdus, joka meni ohi antibiooteille. Toukokuussa tuli taas poskiontelotulehdus (kutiseva kurkku+nieluun valuva lima), johon jälleen annettiin antibiootit. Nyt taas kutiseva kurkku ja liman tunne nielussa. Sain antibiootit, mutta päätin varata ajan korva-, nenä- ja kurkkulääkärille.

Siitepölyallergisena haluan päästä siedätyshoitoon syksystä, mutta sitä varten tarvitaan joku arviointi. Ehkä tuo erikoislääkäri voi sellaisen myöntää, koska olen ravannut näiden allergia- ja korvavaivojen takia vuosia.

Joskus sairastin kuukauden kuivaa yskää ja sain sen loppumaan suolahuonehoidolla. Nyt olen käynyt 2 kertaa suolahuoneessa ja sekään ei ole auttanut.

Jaksamisia kaikille kutisevan kurkun ja kuivan yskän kanssa. Toivotaan siitepölyn vähenevän ja ainakin toivotaan vähemmän tuulista säätä.

20.7.2014 klo 01:44:28
Teemu
Nämä oireet saattavat viitata myös refluksiin. Joskus myös yskintä saattaa löystyttää vatsan "sulkijamekanismeja" jolloin nestettä voi nousta vatsasta ylös. Aina ei ylösnousu ole edes hapokasta. Itsellä se oli tiukkaa limaa joka nousi yöllä yskiessä kurkkuun eikä meinannut mennä enää ylös eikä alas. Nämä muuten kivuttomat nousut voivat myös aiheittaa poskiontelo- ja muita hengitystie/keuhko tulehduksia. Usein astma ja refluksi menevät käsi kädessä.

Minulla nyt PPI lääkitys kuurina kuukauden js katsoo sen jälkeen miten menee. Jos tuntuu että nestettä tai limaa joutuu pitkin päivää nieleskelemään ja kurkku on kipeä yms. niin tässä voi olla syytä. Kannattaa nyt vähintään korottaa nukkumisasentoa (koko vartalo tai yläruumis - ei pelkkä pää). Nuku aina vasemmalla kyljellä: ei selällä tai oikealla (johtuen vatsan anatomiasta). Illalla ei syö 3 tuntia ennen maate menoa ja juodakaan ei kannata ihan lähellä. Nämä siis hyviä neuvoja oli sitten refluksia tai ei :)
Jos limaisuus ja kurkku vaivaa erityisesti yöllä, niin kannattaa tutustua Gaviscon nesteeseen. Toiminut ainakin minulla.

Hakusanoja: refluksi, GERD, LRP

20.7.2014 klo 12:43:25
Henna
Siitepölykausi on varsin pitkä ja jos reagoi kaikille eli lepälle, koivulle heinille ja pujolle, niin oireista saa kärsiä enempi tai vähempi runsaan ½ vuotta http://www.allergia.fi/ajankohtaista/siitepolykausi/ . Nyt on esim. heinien ja pujon siitepölyä ilmassa http://www.siitepoly.fi/ .

Kannattaa käydä tutustumassa näillä Allergia- ja astmaliiton sivuilla siitepölyallergian ja astman oireisiin. Mulla on molemmat ja oireet saa hallintaan tehokkaalla säännöllisellä lääkityksellä ja tarvittaessa koivun- ja timotein siedätyshoidolla.

Hoitamaton allergia ja astma herkistävät flunssaan sairastumiselle ja aiheuttavat antibioottihoitoa vaativia tulehduksia kuten poskiontelo-,korva- ja keuhkoputkentulehduksia. Näihin sairastumista voidaan vähentää, kun allerginen tulehdus hoidetaan asianmukaisesti säännöllisesti otettavilla allergia- ja astmalääkkeillä.

Nyt kannattaa hakeutua lääkärin juttusille, jotta ensi kevät ja kesä ovat helpompia ja jos astma on jo puhjennut saat lääkityksen ennen flunssakauden alkua. Hoitamaton allergia lisää astman puhkeamisen riskiä.