Eläimet

Allergia ja koira. Onko olemassa allergiaperheen koiraa?

29.4.2011 klo 09:52:20
pessich
Haluaisimme hankkia perheeseemme koiran. Mieheni on allerginen ja hänellä on astma. Olen kuitenkin kuullut, että esim.Bison Frise olisi sellainen koira, mistä ei hilsettä niin paljon irtoa? Onko kellään kokemusta?

Re: Allergia ja koira. Onko olemassa allergiaperheen koiraa?

1.5.2011 klo 21:03:56
wildlife
Kyllähän se on niin, että jokaisesta koirasta irtoaa hilsettä, joka ärsyttää ihoa ja hengitysteitä. Meistä ihmisistäkin lähtee todella paljon hilsettä. Käykää koiraperheissä kylässä ja mikäli oireet ovat voimakkaita, niin suosittelisin harkitsemaan tarkkaan. Kaikki mahdolliset tuntemukset ja puhallukset kannattaa merkitä vihkoon ulos.

Minulla on astma ja meillä on saksanpaimenkoira. Perheessä on aina ollut koiria enkä tulisi toimeen ilman iloista hännän heiluttajaa ja seuraajaa.

5.5.2011 klo 21:16:20
AHT
Allergia vapaata koiraa EI ole varmasti olemassa, mutta vähemmän allergisoivia vaihtoehtoja kyllä löytyy. Toivoaan ei kannata menettää. Meilläkään ei uskottu, että koskaan voisi olla omaa koiraa, mutta nyt meillä asustaa amerikankarvatonterrieri eli AHT. Rotu ei siis ole allergia vapaa, mutta meillä on allergiasta huolimatta pärjätty oikein hyvin. Oireita on tullut vain muutaman kerran ja niistä on selvitty siivoamalla. Ihmiset ovat tietenkin yksilöitä ja kaikki allergiset eivät varmasti selviä ko. rodun kanssa. Meillä oli perheessä paha koira-allergia, mutta pikkukaveri on siedättänyt meitä ja nykyisin saamme karvaisistakin koirista selvästi aikaisempaa vähemmän oireita. Kannattaa siis tutustua eri vaihtoehtoihin ja miettiä että kuinka paljon on valmis kestämään oireita tai onko valmis syömään lääkkeitä tarvittaessa.

Tietoa rodusta http://www.sakate.net/

Re: Re: Allergia ja koira. Onko olemassa allergiaperheen koiraa?

25.5.2011 klo 16:51:09
tiituska
Hei Wildlife!

Kuinka pärjäätte sakemanninne kanssa vaikka allergiaa? Kuinka paha allergia siis on? Asuuko koiranne sisällä kokonaan vai onko osittain tarhassa?
Itsekin haaveilen kyseisestä rodusta ja perheessä lievää allergiaa..Kaikki neuvot siis tarpeen :)

25.5.2011 klo 22:28:22
Sartsa
Meillä kaks ihanaa perhoskoiraa, ei oireita vaikka olen eläimille allerginen. Kai sitä tottuu, siis siedätyshoitoa:)

13.6.2011 klo 13:10:38
Brava
Mitä jos kokeilisitte kuitenkin siedätyshoitoa? Siis lääkärin valvonnassa, ei tuollaista omaehtoista.

[Viesti poistettu]

13.6.2011 klo 21:47:41
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä on poistanut tämän viestin.

30.6.2011 klo 23:19:01
Ollaan ajateltu meille koiraa, mutta perheessä on yksi allerginen. Emme haluaisi välttämättä esim. bichon frisétä ym. vastaavaa, vaikka niistä usein sanotaankin, että ovat vähemmän allergisoivia. Sen sijaan olemme miettineet chihuahuaa, lyhytkarvaista ( vaikka pelkästään karvan määrä tai karva yleensäkkään ole välttämättä se allergian aiheuttaja, niin tuntuu "turvallisemmalta" vaihtoehdolta, kun on oireita tullut lähinnä pitempikarvaisista koirista). Eli onko olemassa jtn lääkkeitä, jotka auttaisivat, jos oireita tulee joskus tai useamminkin? Auttaako esim. ihan normi histamiini asiaan?

Re: Re: Re: Allergia ja koira. Onko olemassa allergiaperheen koiraa?

1.7.2011 klo 22:41:24
puuvillakoirien omistaja
Meidän perheessä on ollut kaksi Coton de tulear koiraa, vaikka tyttäreni on superallerginen melkein kaikelle. Koirat ovat olleet nyt viitisen vuotta ja tuntuu että tytön allergiat ovat helpottaneet pikkuhiljaa koirien meille tulon jälkeen. Koiramme ovat saaneet kahdet pennutkin, eikä pikku pennuistakaan ole tullut oireita. Kaikki pennut ovat löytäneet ihanat kodit; nekin ovat menneet allergiaperheisiin. Yhtään pentua ei ole palautettu, annoimme sen vaihtoehdon jos olisi oireita alkanut tulemaan. Yksi perhe oli aivan varma, että koiraa ei voi milloinkaan heidän perheeseen tulla, mutta niinpä vain Coton on heidätkin hurmannut. Tämä rotu on pitkäkarvainen, ja se hyvä asia on että näistä ei karvaa irtoa kuin harjatessa. Eli ei tarvitse nyppiä koirankarvoja

Re: Re: Re: Allergia ja koira. Onko olemassa allergiaperheen koiraa?

5.7.2011 klo 08:24:01
wildlife
Hei tiituska,

minä pärjään ihan ok, sillä omalle koiralle olen jo siedättynyt aika pitkälti. Muista koirista saan iho-oireita: pientä kutinaa. Testin mukaan olen pahiten allerginen kissoille ja vähiten lampaalle. Heinät ja pujo aiheuttivat paljon allergiaa. Meillä koira on koko ajan sisällä.

Minulla allergiset oireet ovat todella vähäisiä tai sitten en tajuakaan, mitkä ovat allergisia oireita, kun ne ovat olleet elämässä jo pitkään mukana. Tulee tavallaan sokeaksi.

Jos perheeseen ollaan hankkimassa koira, niin ensin pitäisi selvittää, mikä rotu on oikea juuri perheen kannalta. Saksanpaimenkoiraa en suosittelisi ensimmäiseksi koiraksi, jos haetaan vain seurakoiraa tai lenkkikaveria. Tämä rotu vaatii paljon omistajaltaan. Lisäksi rodunjalostus on niin kirjavaa, että hyvin yksilön löytäminen on hankalaa.

Re: Re: Re: Re: Allergia ja koira. Onko olemassa allergiaperheen koiraa?

5.7.2011 klo 17:46:25
ml
moi.olen allerginen(vielä aika pahasti) koirilla ja minulla on astma, mutta meillä on ollut koira (bison frise) jo viisi vuotta eikä ole ollut suurempia ongelmia. kun meidän koiralla oli pentukarva, minulla oli hieman hengenahdistusta öisin mutta sekin loppui heti kun karva vaihtuu. kun koiraa ei pidä makuuhuoneessa ja siivoaa kerran viikossa, tuulettaa petivaatteet niin hyvä tulee!:)

10.10.2011 klo 14:26:00
Jepulis
Terve, itse olen koiralle allerginen, mutta kolme koiraa on itsellä ollut, viimeisin Bichon Frise aiheutti pahimmat oireet ja laukaisi astman. Eli minulla oli ainakin ihan päinvastainen kokemus tästä rodusta.

27.12.2011 klo 20:03:55
Kukka
Heips,

Itse olen ollut aina allerginen lähestulkoon kaikelle mahdolliselle;

Siitepölyt ja eläimet

Aina olen kuitenkin paljon eläinten kanssa ollut tekemisissä, en voisi elää ilman!

Aikaisemmin kotonani asui 8 vuotta mäyräkoira ja nyt on asunut toiset 2 vuotta ja hyvin on mennyt. Tiedostan että ajoittain saan koirasta oireita mutta ne menevät ohi viimeistään lääkityksellä. Kyse on kuitenkin melko lievästä oireilusta.
Kaikki lähtee siitä paljon oireita olet valmis lemmikin takia kestämään ja missä tasapainossa esim. astma on.

Viimeisellä allergialääkärikäynnillä minulla oli ihana lääkäri joka on hyvin optimistinen koirien suhteen. Olen hankkimassa koiralle toista mäyräkoiraa kaveriksi ja kokoajan mietin että mitä jos astma/allergia pahenee = kaikki kauhuskenaariot olen käynyt päässäni läpi. Onko ketään joka olisi / on samassa tilanteessa?

Pärjään hyvin yhden kanssa, mutta aina mietin että mitä jos se toinen pahentaa tilanteen...Otanko suuren riskin ja joudun elämään ajatuksen kanssa että joutuisin kauheimmissa kuvitelmissani koiristani luopumaan. En ole koskaan tosin pitänyt luopumista vaihtoehtona, kestän mielummin oireet ja olen onnellinen koirieni kanssa.

31.1.2012 klo 17:46:04
siitepölyinen
Hei,

minullakin tällä hetkellä houkuttaisi kovasti toisen koiran hankkiminen, kun nykyinen on jo melko vanha. Jotenkin ajattelen, että jos tuon toisen koiran saisi hankittua "samaan siedätysputkeen" niin allergia ei ehkä pahenisi?

Onko teillä muilla kokemusta erilaisista ilmansuodattimista, että auttavatko?

Itse olen siis enenevässä määrin siitepölyallerginen, joka vuosi tuntuu joku uusi siitepöly aiheuttavan oireita ja oirekausi on jo hyvin pitkä kesäisin. Silloin myös koiran kanssa on vaikeampi olla, mutta johtuuko se sittenkin vain siitepölyistä? En myöskään koe, että olisin yleislääkärillä käydessäni ikinä saanut kunnollista katsausta allergialääkitykseeni, pitäisikö sitäkin vielä yrittää laittaa uuteen uskoon ihan allergialääkärin luona?

7.3.2012 klo 08:52:00
Amalgpal
Hei,

Minä itse olen ollut koko ikäni kaikille karvaisille eläimille allerginen ja samanaikaisesti pidän eläimistä tosi paljon. Huono yhdistelmä vai mitä? Ajattelin kuitenkin ottaa riskin ja otin koiran. Pienen sekarotuisen chihumixin.

Aluksi hieman silmiä kutitti ja nenä vuosi, mutta noin parin kuukauden jälkeen olen täysin oireeton onnellinen koiran omistaja.

----

http://koirienallergiat.blogspot.com/

18.3.2012 klo 21:04:14
jokku
äidilläni on todettu paha allergia vähän kaikille eläimille ja siitepölyille yms. mutta juuri tuo bichon friche todettiin hänelle sopivaksi ja eikä hilseile koska lähtee niin vähän karvoja. ja olihan se koira äidilläni melkein 12 vuotta eikä allergiaa syntynyt :)

9.5.2012 klo 16:47:52
pippuri
Hei, osaisitteko sanoa, voiko sellaiseen perheeseen, jossa on paha siitepölyallergia, ottaa koiraa? Allergisen henkilön ihopistotesteissä ei todettu yliherkkyyttä koiralle, mutta pahat oireet siitepölyaikana mietityttää. Koira on ollut unelmissa jo pitkään. Kissoille on lievä yliherkkyys, myös joillekin ruoka-aineille.

10.5.2012 klo 13:29:00
mie
Jos koira on miestäsi tärkeämpi asia, niin siitä vaan!

16.5.2012 klo 22:15:05
oma kokemus
Itselläni koiran tulon jälkeen siitepölyallergia on alkunut helpottaa. Ilmeisesti koira on ikäänkuin "siedättänyt". tarkoitan että vastustuskyky on kai kasvanut.

16.5.2012 klo 23:15:08
vastaus
vuosittainen siitepölymäärän vaihtelu on valtavaa, jolloin tuollaisen asian toteamiseen tarvitaan vuosikausien aika, ja toisaalta ihmisen muisti ei taas sellasita aikaa oikein riitä. Miten olet todennut asian? Allergia usein myös helpottuu iän myötä. Onko asuinpaikka ja ovatko muutkin tekijät olleet samat?

17.5.2012 klo 12:01:36
Emmi
Suosittelen koira-allergikoille tutustumaan basenjiin. Itse eläinrakkaana koira-allergikkona tutustuin ystäväni basenjiin, ja oli ihanaa kun pystyin laittamaan nenän kiinni turkkiin ja vetämään henkeä - eikä tuntunut pahalta. Basenjilla ei ole aluskarvaa, eikä se tuoksu märkänäkään koiralta. Basenji tuoksuu lähinnä pähkinältä tai auringossa lämmenneeltä hiekalta :D Ei hilseile(ainakaan näkyvästi) eikä kuolaa(ainakaan tuntemani basenjit).

Nyt on ollut oma basenji jo 3 vuotta ja olen niin onnellinen, että on olemassa rotu jonka kanssa minäkin voin viettää aikaa ilman allergia-oireita. Toki kannattaa ihan minkä tahansa rodun kohdalla viettää aikaa ko. rotuisen koiran kanssa ennen hankkimista jossain tiloissa jossa ei ole muita allergia-oireita aiheuttavia tekijöitä ja havainnoida omat oireet tai oireettomuus.

Monet ovat sanoneet, että esimerkiksi portugalin vesikoira ja collie olisivat vähä-allergisoivia. Itselleni valitettavasti tulee molemmista roduista oireita :(

17.5.2012 klo 13:11:23
3 koiraa
Hips kaikille!

Oma kohtaista kokemusta on sen verran että kun mulla oli aikoinaan koiria niin muutkin allergiat pysyi normitasolla. Sitten jouduin luopumaan koiran pidosta kun lapsi todettiin allergiseksi vaikka mille. Mun siitepöly ja kissa-allergia alkoivat vuosien mittaan aiheuttaa yhä pahempia ja pahempia oireita. Lapsi kasvoi ja elämä toi tielleni pienen pennun ja sitä lähdettiin kokeilemaan. Meitä on perheessä kaksi astmaatikkoa sekä yksi joka on allerginen.
Ensin pistettiin yksi todella tarkka sääntö: koira ei mene makuuhuoneisiin! Kas kummaa, mun siitepöly- ja kissa-allergia alkoivat lievittyä sekä astmalääkkeiden kulutus väheni todella paljon! Muiden allergioihin ei koiralla ole ollut vaikutusta, tai no kuopuksen astma on nyt poissa tapetilta ja lääkitystä ei tarvita. Mulla nuo karvaiset kaverit siis toimii siedätyshoitona kaikelle muulle pölylle.
No kuten nimimerkistä näkee, on noita karvaisia kavereita tullut pari lisää... mutta itse en lähtisi kokeilemaan esim kissaa, koska kaksi meistä on allergisia kissoille ja toinen on lapsistani. Meillä on tuollainen lyhytturkkinen rotu, joka on helppo pitää puhtaana ja tosiaankin, koirat pysyvät pois makuuhuoneista. Itse en myöskään usko että mitään ei-allergisoivaa koirarotua on olemassakaan. Suosittelen siis hyvin vahvasti jokaista kokeilemaan hyvin varovasti tuota rotuaan kuten ap teki!

24.5.2012 klo 19:46:49
oma kokemus
Olen tosiaan siis lapsesta asti syönnyt allergialääkkeitä kaikki keväät. välillä nekään eivät ole riittäneet vaan on täytynyt keväisin käydä lääkäristä hakemassa astmalääkkeitä kun ei henki ei ole kulkenut. Sen jälkeen kun koira tuli on alkanut helpottaa. Tämä keväthän on kuulema pahin siitepöly kevät 20 vuoteen. ja koko kevään aikana olen ottanut kaksi allergialääkettä ja oireita ei ole.

24.5.2012 klo 23:20:10
rehellinen oma kokemus
Kun menen tilaan, jossa on koiranpölyä, tuntuu se nenässä ja muualla hengitysteissä, ja kasvoissa, ja muulla iholla. Kun pääsen pois tuosta tilasta, vaihdan vaatteet ja pesen koiranpölyiset ja käyn suihkussa, ja odottelen, että hengityselinoireet vähenevät, olo helpottaa.

24.5.2012 klo 23:25:52
muistutus
Näissä mikä on vaikuttanut mihinkin, tulee muistaa monia asioita, ennen kuin vetää mitään johtopäätöksiä;, esim.
-allergiat lievittyvät iän myötä
-muut altistavat/herkistävät tekijät vaikuttavat vahvasti reagointiherkkyyteen, esim. home- tai muuta allergeenia tai ärsykettä sisältävässä asunnossa asuva reagoi muuhunkin herkästi. Siitepölyaikana voi olla omena-allerginen, vaikka ei muuten, jne...
-oma stressitaso, muut elintavat
-oman arvion objektiivisuus, subjektiivisuus
-omat toiveet vaikuttavat usein havaintojen ja asioiden tulkintaan sekä muistikuviin
-oma allergialääkitys (onko, voimakkuus) ja sen tyyppi

24.5.2012 klo 23:30:17
vanha totuus
Kun ärsyke ylittää tietyn kynnyksen, reaktio vain pahenee. Jos ärsyke on k.o. kynnyksen alle, voi tapahtua ärsykkeeseen tottumista.
Koira kotiin kyllä tuntuu ensimmäiseltä näistä vaihtoehdoista.

Nykytiedon mukaan ehkä maaperän harmittomien bakteerien läsnäolo alentaisi allergioiden riskiä antamalla immuunipuolustukselle luontaista referenssitasoa. Miksi pitää ottaa koira-allergeeneja, jos mullan näprääminen ajaisi saman asian?

16.9.2012 klo 22:02:44
Mies68
Meillä koiranhankinnasta on puhuttu jo vuosia, itse olen ollut allerginen koirille noin 30 vuotta. Oireet tulevat aina kun menen tilaan, jossa on edes käynyt koiria. Moni kehui tuota Bichon Frisee koiraa hyväksi valinnaksi. Kun serkkuni hankki kyseisen koiran menimme innokkaina sinne kyläilemään. Silmät alkoivat kutisemaan todella vahvasti jo noin 15 minuutin jälkeen ja pettymys oli suuri. Välillä meillä on käynyt kylässä kääpiövillakoira, siitä ei ole tullut oikeastaan minkäänlaisia oireita, vain jos kosken koiraa ja peuhaan sen kanssa kovasti. Niinpä sitten hankimme tuollaisen kääpiövillakoiran noin puoli vuotta sitten ja oireita ei ole juurikaan ollut. Ainoastaan jos koira on sylissä ja saan paljon ihokosketusta, alkaa iholle tulla näppylöitä ja joskus silmiä alkaa kutisemaan. Normaalisti ei mitään oireita kuitenkaan ilmaannu. Kädet pesen aina kun rapsuttelen ja peuhaan koiran kanssa. Koira ei nuku samassa vuoteessa, joskus kuitenkin sängyn alla. Oireita ei ole ollut ja valinta osui kohdallamme siis oikeaan.

4.10.2012 klo 23:32:16
Markka
Hei! Olen itse allerginen erit. koivu , heinä, kissa ...mutta käymme tyttöjen 13 ja 3 v kanssa paljon talleila ja uskon että heinä ja kissa mulle pahin. Synttärit lähestyy, uskaltaako ottaa eläinhoitolan SEROPIn vai mitä?

6.10.2012 klo 09:08:28
Krisse
Moiks! Perheessäni isäni on allerginen karvaisille otuksille. Haluaisin perheesemme koiran (bison friseen) tai sitten jonkun muun pienen koiran, mutta samalla ajattelen, että miten isäni sitten voi. Toivoisin, että joku voisi auttaa kertomaan kannattaako ottaa koiraa vai, kun koira on ollut pitkään niin siedättyykö siihen sitten.

15.12.2012 klo 23:05:18
yourkshiren terrierit
Moikka,
onko rotu jo valittu? Itse perheeni kanssa olen aina ollut allerginen niin siitepölylle kuin karvaisille eläimillekkin allergiatestien mukaan. Näin ainakin luulin. Lapsena rakastin koiria ja sainkin yhden yourkshiren terrierin hoitoon pitkäksi aikaa kotiini. Kukaa perheestä ei allergisoitunut vaikka normaalisti jo jonkun karvaisen koiran käyminen riittää saamaan yskäkohtaukset ja ihon ärtymisen.

Koira on luonteeltaan aivan ihana ja oppivainen, mutta pienten lasten kanssa kannattaa olla aluksi varovainen. Koira oppii kyllä toimimaan lastenkin kanssa ja meidän koira joka nyt on 5v. oppi jo pienestä asti esimerkiksi väistämään sokeaa veljeäni.

Karvaa ei lähde muuta kuin harjatessa. Turkin hoitaminen trimmauksella on melko helppoa, toki pestä täytyy föönin ja harjauksen kanssa.

5.1.2013 klo 10:56:05
vintttari
Whippetit eivät ole aiheuttaneet allergiaa/astma oireita meillä. Sama juttu on varmaan muiden lyhytkarvaisten vinttikoirien kesken. Käykää tutustumassa rotuun kasvattajalla, samalla huomaatte tuleeko oireita. Jos oireet ovat pieniä niin ne luuultavasti häviävät viikon parin sisällä (meillä näin). Onnea!

13.1.2013 klo 22:20:40
Eläinrakas
olen 12vuotias ja haluaisin meille koiran mutta isoveljeni on allerginen olen jutellut vanhempieni kanssa vähemmän allergiaa aiheuttavista roduista mutta äiti epäilee että niistäkin tulisi allergiaa ja talo olisi täynnä koiran karvoja. veljelläni on aika paha allergia koiraa meillä ei koskaan ole ollut mutta tiedän paljon koirista.olisin niin onnellinen jos saisin koiran olen haaveillut siitä jo vuosia...ja äiti epäilee että en lopulta käyttäisi koiraa ulkona koska kyllästyisin mutta se ei pidä paikkaansa olen kulkenut jopa kavereideni mukana kävelyttämässä heidän koiria koska haluaisin itsekkin viedä koiraani ulos oli sää mikä hyvänsä

miten saan vanhempani suostumaan koiran hankintaan??

ps.kaikki neuvot ovat tarpeen.

29.1.2013 klo 18:37:37
Pentua ajatellen
Hei!

onko kenelläkään muulla kokemusta yorkshiren terrierin vaikutuksesta allergikkoon? Olen kuullut sen olevan hyvin vähän allergisoiva, mutta olisi kiva kuulla jos jollain on omakohtaista kokemusta :) Suunnittelemme perheeni kanssa koiran ostoa, mutta äitini reagoi huonosti joihinkin koirarotuihin. Hänellä on kuitenkin ollut lemmikkejä (myös koiria) nuorena.

6.2.2013 klo 14:40:00
minun mielestä bichon frise on ihan hyvä minäkin hankin sen vaikka äitini ja veljeni on allergisia koirille mutta me kyllä hankitaan bichon frise mutta minun serkullani on astma ja heillä oli koira josta hilsettä irtosi mutta serkulleni ei tullt kuin parikertaa astma kohtaus

6.2.2013 klo 21:40:24
Helppiii
Krhm,eli...
olen astmainen ja olen kissalle allerginen.
kissa aiheuttaa aika paljon hengenahdistusta,mutta koira oikeestaan todella
vähän. astmasta hengenahdistusta tapahtuu vain talvipakkasella ja jos
hengästyn pahasti.
olemme hankkimassa shetlanninlammaskoiraa.
voiko sen hankkia jos on noita oireita??
vastatkaa pliide :)
Kiitos näin etukäteen <3

11.3.2013 klo 11:36:33
Westie-haaveet
Onko kellään Westietä allergiaperheessä? Aiheuttaako oireita?

15.3.2013 klo 12:42:12
sheltistä allergiaa
Minulla on kääpiösnautseri, siis karkeakarvainen nypittävä rotu. Tämänrotuisia ollut useampiakin meidän perheessä, eikä kenellekään ole tullut allergisia oireita. Allergiatestit näyttävät, että olisin lievästi allerginen ainoastaan huonepölylle.
Nyt meille tuli shetlanninlammaskoiranpentu, josta sain paljon oireita. Pentu ollut nyt talossa 3 viikkoa eikä oireet ole helpottaneet yhtään.
Onko muilla kokemuksia siitä, että testit eivät näytä koiraallergiaa, mutta oireita tulee?

26.3.2013 klo 00:17:37
Ayda
Hei! Minulla on allergia/astma. Tällä hetkellä meillä on portugalinvesikoira, joka ei ole aiheuttanut allergiaa ollenkaan (ei myöskään toiselle perheenjäsenelleni, joka on myö allerginen eläinten hilseelle ym.) Olen muuttamassa omaan asuntoon ja miettinyt, josko ottaisin pienen Portugalinpodengon. Olisi kiva kuulla jos on tietoa miten on vaikuttanut allergikkoihin/astmaatikkoihin. Tiedän, että on yksilöllistä, mutta uskon, että koirarodulla on merkitystä, kun on kyseessä allergia. Olisi kiva kuulla myös, jos on mielessä joitakin muita pieniä tai ainakin suht pieniä koirarotuja, jotka eivät mahdollisesti olisi kovin allergisoivia :)

30.3.2013 klo 13:01:12
maailman hauskin koira
Meillä on Wille, bichon frise. Minulla on koira-allergia ym allergioita, mutta tälle koiralle en ole allerginen. Kun se pentuna tuli meille huomasin pientä reagointia sen pissalle, mutta viikkojen kuluessa ne häipyivät. Alussa oli käytössä varmuudeksi ilmanputsaaja, mutta se oli turha. Pentuna se ei myöskään päässyt sänkyyn, nyt nukkuu samalla tyynyllä.
Voin suositella tätä rotua. Se on hyvin leikkisä ja haluaa aktiivista puuhastelua myös aikuisena. Ei kannata pelästyä turkinhoitoa, sen voi pitää lyhyenä, jolloin on helppohoitoinen.

Meillä ei ole ennen ollut muita karvaisia lemmekkejä, onneksi uskalsimme ottaa tämän!

30.3.2013 klo 21:54:41
Diipadaapa
Löysin itse asiassa ihan vahingossa toisen keskustelun jossa joku mainitsi että Australian labradoodle on todella vähän allergisoiva. Eihän rotu toki ole vielä hyväksytty suomen roturekisteriin mutta... Toinen suomen ainoista kasvattajista sanoikin että puhdas labradoodle on 99% allergisoimaton.
Googletin sitten rotua enemmänkin ja sain tietää että rotua on kolme eri kokoa ja kahta eri karva tyyppiä, että luultavasti joku miellyttää silmää. Lisäksi rotu on kuulemma iloinen, pirtsakka ja helppo kouluttaa (kasvattaja lisäsi että sopii hyvin ensimmäiseksi koiraksi)
Itse jos joskus joku tulevaisuuden perheeni jäsenistä on koira allergiggo, ostaisin tämmöisen. 110% varmasti!

1.5.2013 klo 20:52:34
ittu
Moi,

kun olimme pieniä sisarusteni kanssa, halusimme koiraa. Kanista ja muista eläimistä jouduimme aina luopumaan, kun veljeni sai kohtauksia. Veljelläni oli paha koira-allergia ja astma.

Veljeni kävi usein kaverinsa luona ja heillä oli Cottoni. Koirasta ei koskaan tullut kohtausta veljelleni. Sehän on koira ilman aluskarvaa, joten siitä ei synny allegiaa. Koska tällä koiralla ei ole sitä ominaisuutta, joka tuottaa allergiaa ihmiselle, vanhempamme ostivat meille sellaisen. Haimme sen saksasta asti, eli vaivaa todella nähtiin.

Veljeni koira-allergia on paratunut, eikä astmaakaan enää ilmene melkein ollenkaan. Coton de tulear on siis vaikuttanut pelkästään positiivisesti meidän allergikkoomme. Koiramme täyttää tänä vuonna 11 ja Cottonit elävät koirien keski-ikää pidempään. Erittäin mukava rotu!♥

2.5.2013 klo 14:49:10
vastaus
Ei ole, vaikka moni toisin toivoisi.

"Contrary to popular opinion, there are no truly “hypoallergenic breeds” of dogs or cats. Allergic dander in cats and dogs is not affected by length of hair or fur, nor by the amount of shedding."
http://www.aaaai.org/conditions-and-treatments/allergies/Pet-Allergy.aspx

10.5.2013 klo 14:19:38
turkkirodut
Ns. turkkirodut, etenkin pohjavillattomat, aiheuttavat keskimääräistä vähemmän allergiaa siitä yksinkertaisesta syystä, että niiden asianmukainen hoito koiran itsensä hyvinvoinnin vuoksi vaatii säännöllistä pesua, ja kun pohjavillaa ei ole, jää pesun ja föönaamisen jälkeen kovin vähän irtoavaa karvaa tai turkissa muhivaa katupölyä tms. Moni saa koirista varmasti oireita senkin vuoksi, että niiden turkissa (jos koiraa pestään harvoin tai ei juuri milloinkaan) on melkoiset määrät kaikkea ulkoa tarttunutta.

Allergiavapaata rotua ei ole olemassa, mutta jotkut turkkityypit ovat allergiaystävällisempiä kuin toiset. Sen jälkeen on vielä aivan yksilöllistä, miten kukin ihminen mihinkin reagoi, mutta lievissä allergiatapauksissa ratkaisu, josta ei tulekaan yllättäen mitään oireita, voi olla turkkirotuinen koira.

26.5.2013 klo 11:42:05
Patu
Olen halunnut lähes koko elämäni koiraa, mutta noi neljä ja puoli vuotta sitten pikkusiskollani todettiin todella paha hevos allergia ja vähän sitä lievenpi koira allergia. Luovuin jo toivosta saada o´koiran mutta olen kuullut että jotkut koirat eivät ole edes allergisoineet vaikka on ollut super paha allergia. Onko kellään kokemusta tälläisestä tilanteesta.

26.5.2013 klo 23:40:59
vastaus
Allergeenittomia koiria ei ole, joku koira saattaa aiheuttaa vähäisempää reaktiota kuin toinen jollakulla ihmisyksilöllä. jossain tapauksessa voi olla, että jonkun koiran aiheuttama reaktio jää herkistymiskynnyksen alle, mutta tämä ei ole kovin todennäköistä, jos allergia on jo todettu. Sesijaan, todennäköisemmin tapahtuu herkistymistä, ja kun herkistyminen pahentaa allergista reaktiota, vaikka koira sen seurauksena viedäänkin pois asunnosta, saattaa asuntoon jäännyt koiran syljen proteiini ja ihon hilse edelleen aiheuttaa allergista reaktiota. Koko asuntoon ja irtaimistoon levinneenä sen puhdistaminen riittävästi voi olla hankalaa. Tällainen tilanne voi olla pikkusiskollesi todella hankala, ja häiritä hänen elämäänsä kovasti, ja aiheuttaa jopa astman.

"Contrary to popular opinion, there are no truly “hypoallergenic breeds” of dogs or cats. Allergic dander in cats and dogs is not affected by length of hair or fur, nor by the amount of shedding."
http://www.aaaai.org/conditions-and-treatments/allergies/Pet-Allergy.aspx

12.6.2013 klo 16:16:15
Astmaatikon koiraelämää
Hei, itselläni on paha astma ja allergia lähes kaikelle, pölylle, siitepölylle, eläimille jne. Lapsi halusi koiraa ja törmäsin Cotton de Touleaur rotuun. Saimme kasvatajalta kaksi vuotiaan uroksen, joka oli poistettu siitoslinjasta, "kokeeksi" asumaan meille kolmeksi kuukaudeksi. En saanut siitä mitään oireita, vaikka olin niin allerginen, että jos ratikassa viereen istui koiran omistaja, oli pakko avaihtaa paikkaa.
Koira jäi meille, on asunut nyt kymmenen vuotta ja allergiani on lähes parantunut. Alussa en voinut itse viedä sitä eläinlääkärille, koska en voinut olla sellaisissa tiloissa, mutta nyt voin.
Suosittelen yrittämään, jos saatte jostain Cottonin eli puuvillakoiran asumaan väliaikaisesti ensin. On muutenkin ihastuttava koira, luonne ja olemus, eikä karvaa lähde ollenkaan. Olemme ajelleet karvat välillä lyhyeksi hoidon helpottamiseksi, kun ei enää ole näyttelykoira.

13.6.2013 klo 15:25:05
kysymys
Tuleeko koirasta hilsettä ja kuolaa, joissa on allergisoivia proteiineja, vai onko koira myös ihoton ja kuivasuinen? Karvahan on lähinnä esteettinen haitta.

13.6.2013 klo 18:52:42
Dahliatar
Sehän riippuu yksdilöllisesti siitä, sattuuko olemaan allerginen enimmäkseen koiran hilseelle vai karvoille. Yleisesti ottaen tiiviin, kiharan turkin omaavat koirarodut allergisoivat vähiten, koska niistä ei putoile karvaa jatkuvasti vaan irtokarvat jäävät kiinni siihen muuhun turkkiin ja lähtevät harjauksen yhteydessä, jonka voi tehdä vaikkapa pihalla niin ei pöllyä koti niin paljoa. Meillä sen sijaan on testeissä todetusti koira- ja kissa-allerginen lapsi ja sekarotuinen, lyhytkarvainen terrieri, josta kyllä lähtee karvaakin ympäri vuoden, mutta oma lapsi ei siitä saa oireita, kyläilevistä muista koirista vain.

18.6.2013 klo 23:14:15
vastaus
Allergisoivia proteiineja on eläinten syljessä ja iholla. Karvat ovat niin suuria, että ne tuskin voivat edes joutua hengityselimistöön, saatikka että pysyisivät ilmassa pidempiä aikoja.

10.8.2013 klo 20:31:10
animallover
Minäkin ja perheeni on ollut allerginen kaikille eläimille esim: kun silitin kerran hevosta silmäni turposi ja mustui, mutta nyt meillä on poni, kaksi pupua, ja kaksi chihuahua, että siedätyksellä mennään vaikka ihan täysin oireitta ei olla. Suosittelen ekana pientä koiraa!!:))

22.9.2013 klo 11:05:44
Mulla on ihan sama ongelma ko sulla

22.9.2013 klo 15:49:58
Äiti
Hei,

Onko kenelläkään tietoa luotettavista Australian labradoodle kasvattajista pohjoismaissa. Voisimme itse hakea koiran, jos matka ei olisi turhan pitkä.Meillä lapsella on allergiaa, ja haluaisimme ottaa mahdollisimman varman päälle koiran kanssa.

22.9.2013 klo 20:08:15
tietoa
Hyvä edellinen ja muut kirjoittajat. Oletteko tosissanne, ilmeisesti kuitenkin olette, mikä on kyllä hämmästyttävää, kun asioista kuitenkin on paljon tietoa helpohkosti saatavilla. Lukekaa, olkaa hyvä, seuraava huolella, ja miettikäää asiaa alusta alkaen uudelleen sen jälkeen. Lukekaa myös koko asiakirja (Internet-osoite ohessa jäljempänä).

"Kokemuksia kotien ja työpaikkojen sisäilmaongelmista
Marjatta Malmberg
HYKS:n iho- ja allergiasairaalaan perustettiin vuonna 1995 sisäilmapoliklinikka osaksi aikuisten allergiapäiväosastoa, koska yhä useammissa sairaalaan tulleissa lääkärin lähetteissä oli esitetty epäily koti- tai työympäristön mahdollisesta syy-yhteydestä potilaan yliherkkyystyyppisiin oireisiin. Samana vuonna aloitettiin myös kotikäyntitoiminta, ja muutamaa vuotta myöhemmin lähdettiin tarvittaessa työpaikoillekin. Tähän mennessä sisäilmapoliklinikan kuntoutushoitajana toiminut erikoissairaanhoitaja on tehnyt yhteensä yli 900 käyntiä. Kotikäynneillä havaitut yleisimmät löydökset ovat vahvistaneet käsi-
tystä, etteivät ihmiset yleensä osaa tunnistaa asumis- ja työympäristössä ilmeneviä tavanomaisiakaan ärsykkeitä eivätkä näin ollen myöskään korjaa niitä."

"Kotieläinongelmia.
Ihmisten mielikuvitus lemmikkieläinten hankinnassa on rajaton. Kodeista on löytynyt mm. etanoita, liskoja, käärmeitä ja sauvasirkkoja. On muistettava, että allergisoitua voi paitsi eläimille myös eläinten ruoille, kuivikkeille ja eritteille. Lemmikkieläimiä oli 245 tarkastetussa kodissa, yleisimmin koira
(47 %). Tilanne on ollut ongelmallisin niissä perheissä, joissa on koiralle allerginen lapsi ja koira. Hoitavalle lääkärille on saatettu kertoa, että koirasta on luovuttu, mutta kotikäynnillä on eteisessä ollut vastassa samainen koira. Toisinaan kodista on »saneerattu» kaikki mahdolliset ärsytystekijät lukuun ottamatta oireita aiheuttavaa lemmikkiä. Lapsen kannalta tilanne
n hankala: iho kutisee, nenä on tukossa, ja lääkkeitä pitää käyttää.
Lemmikistä (kissa, koira) luopumisen jälkeen kin kodista löytyy sen allergeenia pitkään. Ei riitä pintojen pesu eikä maalauskaan, jollei puhdisteta kaikkia mahdollisia rakoja ja koloja lattiasta kattoon"

http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo94399.pdf

28.9.2013 klo 17:31:00
ei oireita
meille otettiin kääpiösnautseri ja selvitty ilman oireita, ei hilseile eikä irtoa karvaa kuin puolivuosittain juuri ennen nyppimistarvetta! oireita saadaan etenkin pitkäkarvaisista roduista...uskon siedätykseen vahvasti ja omalle koiralle voi siedättyä,mutta silti oireilla vieraille koirille!

5.10.2013 klo 19:05:38
mummeli
Pojallani on allergia,mutta hän hankki koiran ja rotu on portugalin tai espanjan vesikoira,oireita ei ole ollut ja siitä on jo kaksi vuotta aikaa,siitäkin nämä rodut ovat hyvät,koska niistä ei lähde karvaa,ihan yksittäisiä joskus,muutenkin ihanaluonne.

25.11.2013 klo 15:47:03
koirahullu
Hei!
Olen melkein aina halunnut meille koiraa mutta isäni on allerginen astikolla 6-0 isäni on kolmanneksi huonoimmalla. Olen lukenut kirjoista että on sellaisia koira rotuja joista ei lähde karvaa lähes ikinä kuten espanjanvesikoira,bichon frise ja lagotto romagnolo.Onko se totta?

8.1.2014 klo 15:49:23
Koirafani-01
Moi! Meiiläkin on vähän sama ongelma, että veli on allerginen. Mul on koirakirja mis on koiria allergisille osio. No siellä sitten oli esim. Portugalinvesikoira niin onkohan tuo mahdollista ottaa vaikka se vesikoira, toki onhan allergia yksilöllistä, mutta silti, kiitos jos joku vastaisi.

8.1.2014 klo 15:54:22
Koirafani01 jatkoa ed. Viestiin
Mun kysymykseen vielä jatkoa:D no niin mun veljelle ei ole tullut oireita jos esim. Naapurin koira on nuolllut naamaan, olemme ajatelleet myös suomenlapinkoira, koska se voisi olla myös ulkotarhassaa. Joten olisiko myös lapinkoira mahdollinen?

9.1.2014 klo 21:19:17
Tuosta bichon frisétstä
Bichon frisé on todella moneen perheeseen sopinut vallan mainiosti hyväksi ''allergiakoiraksiä.''
Muistakaamme toki, että eläintä ei oteta vain testiksi tai siedätykseksi. Kyseinen Bichon frisé on minulle aiheuttanut pahan allergisen reaktion n. viitisen vuotta sitten. Toki silloin allergiatulokseni koiraan oli korkeampi. Oikea silmäni turposi lähes umpeen ja huuleeni tuli turvonnut patti. Tämä johtui siitä kun olin silittelyn jälkeen hangannut silmiäni ja luultavasti huuleni limakalvot olivat rikki, joten tätäkautta hilse ärsyttänyt sitä. Noihin aikoihin kun tuo tapahtui niin olin juuri ajatellut ottavani kyseisen rodun juuri senvuoksi, että niin paljon kehuja kuullut kun tosiaan mitään oireilua ei allergisille tullu tulevan. Tosiaan niin henkilökohtaista kenelle tulee mitäkin allergiaoireita mistäkin rodusta.Olen pienestä pitäen rakastanut eläimiä ja minulla on erityinen yhteys eläimiin. Tosiaan koira-allergiani on muutamalla pykälällä pudonnut alaspäin ja tulos ihotestissä ( en muista oikeaa termiä) oli ''vain'' 3. Perheelläni on kääpiömäyräkoira ja minulle ei ole tullut sitten mitään allergiaa siitä, vaikka olen ollut yhteensä 11 tuntia kyseisessä asunnossa yhtenään. Allergia ei tosin ilmenekkään niin nopeasti kaikilla, mutta tuskimpa se mikään pahakaan allergia on, luulisi että olisi jotain tullut, enkä siis ollut käyttänyt mitään allergialääkkeitä. Kerran aivan vahingossa mäykyn silittelyn jälkeen rupesin koskemaan silmääni ja KATSOS MITÄÄN EI KÄYNYT. Oliko se vain tuuria? En tiedä, mutta hiton iloinen olen. Useammankin kerran olen silmään koskenut ihan vaan testatakseni tuleeko mitään, eikä mitään ole tapahtunut. Toinen rotu mistä minule ei ole tullut mitään oireita on kiinanharjakoira. Sen rodun kohdalla jätin tosin silmäni rauhaan.. heh heh.. Tulipas taas tarinoitua, mutta toivottavasti jollekkin tarinani on hyödyllinen. Näin loppuun vielä, että olen siis laaja ruoka- aine allergikko vielä eläin- siitepöly, kasviallergian lisäksi..

30.1.2014 klo 10:01:47
minä

30.1.2014 klo 17:39:10
zebbo
Itselläni on coton de tulear ja minulla on astma/koira allergia, riskin otin mutta hyvin meillä on mennyt!:)

13.2.2014 klo 22:46:12
ALD
KYLLÄ on olemassa allergiaperheeseen sopiva rotu ! Näitä koiria on vaikeastikin allergisilla ihmisillä. Kodinvaihtajiakaan ei ole, kertoo paljon allergiaystävällisyydestä. Tutustu: Australianlabradoodle.fi

23.2.2014 klo 19:19:49
ALD meilläkin
Meillä on ollut nyt puoli vuotta Australian labradoodle. Itselläni koira-allergia, atooppinen ihottuma ja astma. Saan selkeät oireet koirasta, mutta koska ALD hilseilee vain murto-osan tavalliseen koiraan verrattuna, olen täysin oireeton tämän koiran kanssa. Kannattaa tutustua tähän rotuun.

20.3.2014 klo 17:26:14
?
Meilläkin aika sama ongelma mutta voiko ottaa lapinkoiran??

22.3.2014 klo 10:04:32
bichon frise
Jännittyneenä odottelen kun luultavasti kesällä meille on tulossa tämä bichon frisee, vaikka äitini on hyvin allerginen ja hänellä on astma. Olimme kerran paikassa jossa oli kaksi bichon frisetä ainakin melkein 2 tuntia ja äitini vielä silittelikin niitä ei tullut oireita sillon eikä jälekeen päin, joten luulen että tämä rotu ei aiheuta äidille pahaa allergiaa. Ja siedätystä sitten. Uskon, että tämä onnistuu kun äiti ei paljoa nuohoa sen kanssa ja hankimme vielä ilman puhdistimen. Äitini on on valmis saamaan alussa pieniä oireita ja taisteleemaan tästä. Koska meille koirat ja eläimet merkkaa niin paljon ettei sitä sanoi pysty kuvailemaan. <3<3

31.3.2014 klo 14:15:48
Meillä olisi haaveissa jackrusselinterrieri, sileäkarvainen versio. Tyttärelläni on astma ja siksi on asiaa harkittu todella kauan ja tarkkaan. Koirakuume on kuitenkin todella kova koko perheellä. Meillä on muutamia kertoja ollut hoidossa karkea karvainen rodun edustaja, eikä allergiaoireita ole tullut. Onko kenelläkään kokemuksia jackrusselista allergiaperheessä?

2.4.2014 klo 18:02:14
Minun äidilleni tulee kovaa allergiaa karkea/lyhyt karvaisista.
Mutta bichon frise tyylisistä ei tule.. :)

14.4.2014 klo 17:57:08
Sakemanni talossa, vaikka allergikko.
Tytär allerginen sekä kissoille, että koirille, mutta oma pitkäkarvainen saksanpaimenkoira niin rakas, ettei ole siitä halunnut luopua.
Mieluummin kestää niiskutusta, antihistamiinin ja astmalääkkeen, joilla jonkunlainen tasapaino löytyy.
Nukkuu tosin eri kerroksess, kuin koira.

16.4.2014 klo 23:09:06
vastaus
Eikös se olisi vanhemman velvollisuus huolehtia lapsen edusta, jossa lapsen terveys menee lemmikin pidon edelle?