Arkiliikunta

Arkiliikunta

Liikkumiseen ei aina tarvita erikoisjärjestelyjä, vaan liikuntaa voi harrastaa tehokkaasti myös arjen keskellä. Työmatkat, kotityöt, lasten kanssa leikkiminen tai vaikkapa pihatyöt luovat loistavia mahdollisuuksia liikkumiseen, kun nämä mahdollisuudet tiedostaa ja käyttää hyväksi.

Vinkkejä arkiliikuntaan:


• Istumisen vähentäminen

Noin puolet suomalaisista istuu vähintään kuusi tuntia päivässä. Jatkuva istuminen ei ole ihmiselle luontaista – pitkittyessään istumisella on monia terveydelle haitallisia vaikutuksia. Istuminen muun muassa hidastuttaa aineenvaihduntaa ja altistaa tuki- ja liikuntaelimistön vaivoille.

Istumisen vähentäminen on yksinkertaisin tapa lisätä arkiaktiivisuutta. Monet päivän askareet on mahdollista tehdä myös seisten. Jos istuminen on välttämätöntä, voi istumista tauottaa esimerkiksi lyhyellä jumppatuokiolla tai pienellä jaloittelulla. Yli tunnin yhtäjaksoista istumista kannattaa välttää.

Toimistotyötä tekevät voivat vähentää päivittäistä istumisaikaansa säädettävän työpöydän avulla. Tällöin työskentely myös seisten onnistuu ja aktiivisuustaso nousee huomaamatta. Istumisen vähentäminen parantaa myös työtehoa ja työergonomiaa.

• Hyötyliikunta

Työmatkat ja muut siirtymät tarjoavat loistavan mahdollisuuden kuntoliikunnan harrastamiseen ja tehokkaaseen ajankäyttöön silloin, kun matkat ovat kohtuullisia. Kun siirtymiset tapahtuvat kuntoillen, ei liikkumiseen tarvitse enää varata erillistä aikaa. Hyviä hyötyliikuntamuotoja ovat esimerkiksi pyöräily ja kävely.

• Aktiivinen elämäntyyli

Liikkuminen on säännöllisintä silloin, kun siitä tulee luonnollinen osa arkirutiineja. Liikkuminen on kätevintä yhdistää osaksi erilaisia arjen askareita. Pienillä valinnoilla, kuten portaiden käyttämisellä hissin sijaan, on ajan kuluessa mahdollista saada aikaan merkittäviä terveyshyötyjä.

 


Lisätietoja:

Astma ja liikunta -miniopas neuvoo astman ja liikunnan yhteensovittamisessa. Astmalapsi liikkuu -opas ohjeistaa liikkumaan astmaattisen lapsen näkökulmasta. Astma-osion etusivulle.

Astma ja liikunta -aiheinen mediatiedote 2015.


Tämä tieto on tuotettu jäsenmaksuilla. Liity jäseneksi!